God verheerlijken

dr. G. W. Marchal / Geen reacties

Vraag

Wat houdt het in als je God verheerlijkt?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

God verheerlijken: Ik blijf in een eerste verkenning heel dicht bij het werkwoord. God verheerlijken betekent Hem eer, heerlijkheid geven. Met andere woorden: Hem loven, prijzen.

Een tweede verkenning kan een stukje verdieping geven. In het Hebreeuws, de moedertaal van het Oude Testament, betekent het woordje kawood (= eer, heerlijkheid): zwaarte, gewicht. Heel letterlijk, zoals bijv. in 1 Sam. 4: 18 of figuurlijk zoals in Gen. 31:1 (waar het vertaald wordt met rijkdom). Iemand verheerlijken betekent dit spoor volgend: hem het gewicht geven dat hem toekomt. God verheerlijken wil dus zeggen: Hem de verschuldigde eerbied, het gewicht van Zijn God-zijn geven, Hem loven en prijzen. Het genoemde woordje kawood kan dan ook; de betekenis krijgen van: glans, pracht (bijv. Hag. 2:4). Het geldt in het bijzonder van Gods heilige tegenwoordigheid, Zijn luister.

Nog een paar voorbeelden van verheerlijken, de gewichtigheid van iemand respecteren: de Heere God (zie bijv. Ps. 22: 3-24; 86:12; 115:1). Ook de ouders komt de verschuldigde eerbied toe: zie Ex. 20:12 en Deut. 5:16. In dit verband noem ik nog enkele kenmerkende uitdrukkingen: de heerlijkheid van de Naam (Ex. 33:18-20; de heerlijkheid des Heeren (Ex. 16:10; 40:34-35).

In het Nieuwe Testament blijven we in een soortgelijke atmosfeer. Er is sprake van eren, verheerlijken van God (bijv. Mat. 9:8; Hand. 4:21), van de ouders (bijv. Ef. 6:2; van de echtgenote (bijv. 1 Petr. 3:7); van de overheid (zoals in Rom. 13:7). Heel bijzonder is het Evangelie naar Johannes, waar het lijden en sterven van de Heere Jezus Christus telkens in verband wordt gebracht met heerlijkheid (zie bijv. Joh. 12:28; 13:31-32; 17:4, 4, 10). In en door deze diepten heen wordt het gewicht van Zijn persoon en werk, ook het gewicht van de Heere God in Zijn God-zijn, openbaar. Daarom klinken ook uitbundige lofzangen, zoals bijv. in het laatste Bijbelboek (zie 4; 11; 5:9-13).

Ds. G. W . Marchal

dr. G. W. Marchal

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Welsum (33%)