Van gemeente veranderen

Ds. H. Paul / 10 reacties

Vraag

Wij zijn lid in een grote Ger. Gem.-gemeente. I.v.m de grootte en de ongastvrijheid daar willen wij graag lid worden in een kleinere Ger. Gem. in een naburige plaats. Wij zijn beiden vreemd in deze gemeente gekomen en voelen er ons echt niet thuis. In hoeverre kan de kerkenraad deze verhuizing tegenhouden door het attest niet af te willen geven? Het zou fijn zijn als deze vraag kan beantwoord worden door iemand van de Ger. Gem.

Antwoord

Beste vraagstellers,

In het kerkelijke leven zijn er regels die de orde in de gemeenten willen bevorderen. Zo is er een besluit, dat men niet zo maar van gemeente kan veranderen, zonder dat men verhuist naar het gebied van de nieuwe gemeente. Daar is al heel wat strijd over gevoerd. Oogluikend kan men wel eens wat toestaan, maar het is niet naar het kerkrecht.

Je thuis voelen in een nieuwe gemeente wordt bevorderd door het zich geven aan de gemeente, b.v door participatie aan verenigingen of kringen. Maak ervan wat met Gods hulp ervan te maken is. Er gebeurt ook weer niets bij geval. Anders is een beroep op de classis mogelijk. Maar dan moeten er wel gefundeerde gronden zijn.

Hartelijke groeten,
Ds. H. Paul

Lees meer artikelen over:

attestatie
10 reacties
pietjepuk4
Ik weet van een gezin dat eerst 10 km moet rijden naar gemeente A. Deze rijden ze voorbij ( is te 'licht'), om vervolgens nog 30 km te rijden naar gemeente B.
Een ander gezin die bij B woont kerkt juist in gemeente A

Probeer anders eens lid te worden van een vereniging. Het is geven en nemen, dus moet je zelf wel wat doen. Maar of dat al gebeurt is weet ik niet.
1a2b3c
Moet het persé gergem blijven dan?
Ik vind twee dingen heel belangrijk, dat er Bijbelgetrouw wordt gepreekt en dat de gemeente echt gemeente is. Dat je er voor elkaar bent enzo.
En wat maakt het dan uit of het gergem is of iets anders.
ewmar
1a2b3c ik denk dat je de vraag verkeerd leest. Er wordt gevraagd of ze lid kunnen worden van de zelfde kerkgenootschap in een andere plaats. Is toch een hele gewone vraag? Zelf kerk ik in een kleine gemeente, zou ook niet graag lid zijn van een grotere gemeente.(alhoewel deze voor mij ook dichter bij is, en ik er wel contackten mee heb) Belangrijk is dat je, je zelf er thuis voeld en inderdaad dat er recht gepredikt wordt!
1a2b3c
ewmar, ik zeg toch helemaal niet dat het geen gewone vraag is!!
In de vraag lees ik dat ze er zich niet thuis voelen en of het mogelijk is lid te worden in een andere plaats.
En omdat het antwoord vrijwel negetief is opper ik een andere mogelijkheid.
pannenkoek
Nou, het antw. vind ik niet negatief hoor.
Ds Paul zegt gewoon wat de 'regels' zijn.
Ik kan me voorstellen dat er idd 'gemeentegrenzen' zijn.
Dit om veel heen en weer geloop te vermijden.

Want wat Pietje Puk schrijft moeten we ook niet hebben.
1a2b3c
Ik bedoel in dit geval met negatief gewoon NEE. Dat het niet kan.
Helemaal niet dat het een negatief antwoord is.
Tjonge zeg, ben ik nou echt zo onduidelijk?
pannenkoek
ok duidelijk.

Sorry!!!
refoweb
Nogmaals: "willen wij graag lid worden in een kleinere Ger. Gem. in een naburige plaats"
Catherine
ivm ONgastvrijheid daar. Wat moet ik me daar bij voorstellen ? Is het eigenlijk te vol of zo ? Of passen jullie niet zo in het stijltje ?
Ik hoor dat wel meer van kerken, lijkt me niet fijn.
zandkasteel
Misschien is het beter te verhuizen naar de plaats waar je ook wilt kerken.
Voor we gingen trouwen hebben we dat eerst goed afgewogen. Ook al waren andere plaatsen goedkoper wb huizenprijs. We zijn gewoon in een heel klein opknaphuisje begonnen.
Zoek altijd een woonplaats waar je ook naar de kerk wilt/kunt.
Dit ook met ook op verenigingswerk en evt. kinderen. Die ontmoeten dan ook andere gemeentekinderen op school en clubwerk. Als je altijd 10 of 15 km moet rijden om te brengen/halen etc is dit niet prettig. Tevens vinden kinderen dan minder snel aansluiting met leeftijdsgenoten uit de kerk. Dus misschien is een verhuizing een optie?