Missen van de kinderzegen

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

Mijn man en ik zijn bijna anderhalf jaar getrouwd. We zijn ontzettend gelukkig samen en hebben een bijzonder goed huwelijk! Alleen, we missen de kinderzegen. Nu vroegen wij ons het volgende af. Mijn man heeft -als hij klaarkomt- sperma wat snel opdroogt en klonterig wordt. Vermindert dit de kans op zwangerschap? Hoe kan dat? Is het normaal of vermindert het de vruchtbaarheid van een man? Anders gaan we toch naar een arts... Bedankt voor het beantwoorden, we zitten er behoorlijk mee!

Antwoord

Even over sperma:

Net nadat een man is klaargekomen is het sperma vloeibaar en troebel. Na enige minuten wordt het klonterig. Op de huid droogt het ook in. Dit is normaal.

Zwanger worden.

Wanneer een stel na één jaar niet zwanger is terwijl er voldoende frequent gevreeën wordt (en de man in de vagina klaarkomt), wordt een stel geadviseerd naar hun huisarts te gaan (is de vrouw al ouder dan wordt dit al na een half jaar geadviseerd).

Normaal gesproken is 80 procent van de echtparen zwanger in een jaar. In twee jaar is 90 procent zwanger.

Na één jaar zal huisarts zal bij de vrouw door middel van een basaal temperatuurcurve nagaan of zij een eisprong heeft. Bij de man zal hij het sperma laten nakijken op het aantal spermacellen en dergelijke.

Bepaal temperatuurcurve. Deze kan je alvast bijhouden voordat je naar je huisarts gaat. Elke ochtend voor het opstaan dien je de temperatuur rectaal te meten. Deze waarde noteer je in een tabel. Na de eisprong zie vaak dat de temperatuur een halve graad stijgt.

Het is de bedoeling dat je in daarna in de week van de eisprong om de dag vrijt om de kans op zwangerschap te vergroten.

Zie ook: nhg.org
-> patiëntenbrieven
-> W: zwangerschap
-> subfertiliteit drie brieven over zwanger worden, vruchtbaarheidsonderzoek bij de man en bij de vrouw

Groeten,
José de Jongh-van Hoof

Lees meer artikelen over:

seksualiteit in het huwelijk