Seksueel gebied in huwelijkse leven

Ds. P. Molenaar / 1 reactie

Vraag

Wij, pasgetrouwd stel, hebben veel vragen als het gaat om wat mag in het huwelijkse leven op seksueel gebied. Allebei hebben wij een leven geleid in de wereld. Ik na een christelijke opvoeding en mijn vrouw is totaal onkerkelijk opgevoed. In de wereld hebben we er zeer op los geleefd, ook op seksueel gebied. Totdat God ons beiden te sterk werd en we door genade alleen vergeving mochten ontvangen en een nieuw leven mochten gaan leiden, nu samen met de Heere. Van samenwonen kon daarom ook geen sprake meer zijn en nu zijn we net een maand getrouwd. Toch lopen wij tegen heel veel vragen aan. Aan de ene kant ervaren we de vrijheid en vreugde om nu in een huwelijk zoals God het heeft bedoeld van seksualiteit te mogen genieten. Maar ons verleden gaf vele uitingen aan de seksualiteit en nu vragen wij ons af of dat allemaal wel mag binnen een huwelijk samen met God. Mogen wij elkaar bijvoorbeeld oraal bevredigen, seksuele spelletjes doen, of hulpmiddelen gebruiken? We lezen hier niets over in de Bijbel. Wel weten we dat de man er voor de vrouw moet zijn om haar te behagen en dat de vrouw er voor de man moet zijn om hem te behagen. Ook dat liefde, respect en elkaars toestemming nodig is, maar vooral dat het alles tot eer van God is, Die we nu willen gehoorzamen en dienen. Maar wat mag dan wel en waar heeft God verdriet van? Mag deze vraag door een (jonge) predikant beantwoord worden? Seksuologen  benaderen het vaak veel te veel vanuit de studie en de psyche, maar wij willen zo graag onderwijs vanuit Gods woord. Ik hoop dat u ons kunt helpen, wij bidden of God ons door u de weg wil wijzen.

Antwoord

Beste vrienden,

Allereerst feliciteren we het jonge paar ermee dat zij tot een trouwdag gekomen zijn en nu met elkaar het leven in natuurlijk en geestelijk opzicht mogen delen. Bijzonder dat jullie na een leven van seksueel consumptisme, als ik het zo mag benoemen, nu willen staan naar een geordend  huwelijksleven, zoals de Heere dat in Zijn schepping heeft bedoeld. De Heere heeft het huwelijk immers gegeven om in trouw en liefde er voor elkaar te zijn. De volgorde zelfs van de doeleinden van het huwelijk wordt wel duidelijk in het klassieke huwelijksformulier verwoord: elkaar tot een hand en voet te zijn in de tijdelijke en geestelijke dingen, het krijgen van kinderen en het vermijden van hoererij of overspel.

De Heere heeft  altijd met het huwelijk bedoeld de verbintenis van één man en één vrouw. Bij het huwelijk hoort ook de omgang van geest en lichaam met elkaar, als een wondervolle eenheid. Als we alleen een eenheid hebben van geest tot geest, dan is het een hoogstens een verstandelijke omgang , waarbij je hoogstens wel elkaars gedachten peilt en met elkaar een goede verstandhouding hebt. Maar dan is het gevoelsleven koud. Het gaat alleen maar om een gesprekspartner, die je hebt gevonden, maar er is dan vaak weinig genegenheid en tederheid. Wanneer het huwelijk alleen een lichamelijke omgang is,  zonder dat we met elkaar gepraat hebben en met elkaar dingen geestelijk en verstandelijk hebben gedeeld,  dan is het slechts een seksueel consumptisme, waarbij het alleen maar gaat om de lichamelijke omgang met elkaar. Dat kan eindigen in een de andere partner uitputtende of uitbuitende zelfbevrediging, waarbij het “ik” helemaal centraal staat. De boze lusten krijgen vrij spel.

Vooraf  moet voor ons dus vaststaan dat we met elkaar woordcontact of geestelijk contact hebben. Dat gebeurde eigenlijk al tegelijk in het paradijs, nadat Eva geschapen is. Dan zegt Adam immers: “Deze is ditmaal vlees van mijn vlees en been van mijn been” ( Genesis 2). Daarin zie je dus bij  Adam de genieting van de vrouw die hij voor zich ziet. De  schaamte is nog niet aanwezig. Alles geschiedt eerlijk en open voor Gods Aangezicht. Er  zijn nog geen verkeerde ongeremde gevoelens of begeerten, maar alles is nog volmaakt. Hierin ligt wel een lering dat zo ook de genieting van elkaar er mag zijn voor Gods aangezicht.  Het  gesprek  is dan  verticaal gericht, dus op God en ook op elkaar. We hebben een mond gekregen om eerst met elkaar te spreken en vooral om God te loven.

In het Exodus 21:10 wordt gesproken over huwelijksplicht. We denken dat dit te maken heeft met het er zijn voor elkaar in alle opzichten binnen de norm van Gods wet. In Genesis wordt steeds gesproken over het ingaan tot de vrouw, waarbij het duidelijk gaat om het seksuele leven dat de Heere met het oog op  het huwelijk heeft gegeven. Verder is voor ons zeer  leerzaam wat er staat in 1 Korinthe 7 , waarin Paulus wel zegt,dat  het goed is om ongetrouwd te zijn met het oog op het werk in het Koninkrijk Gods. Hij noemt daarbij de aanstaande nood van die tijd. Korinthe was namelijk een zeer zedeloze stad, waar de hoererij binnen buiten het huwelijk ruimschoots gepraktiseerd werd. Seks bedrijven werd ‘korinthiseren’ genoemd! Zo erg was de seksindustrie in Korinthe. Daarom spreekt Paulus wel heel voorzichtig over de huwelijksgemeenschap.

Paulus zegt heel veel kostbare dingen met het oog op het huwelijksleven. Hij zegt immers dat we ons aan elkaar niet moeten onttrekken, dan alleen voor een tijd, en dat met toestemming van beiden ( 1 Korinthe 7:1-6). De vrouw heeft niet de macht over haar eigen lichaam en ook de man niet. Er wordt gesproken over het betalen van goedwilligheid of plicht. Dat ziet op de plicht om ook met elkaar in het geslachtsverkeer om te gaan. Er wordt zelfs gezegd dat we ons niet aan elkaar moeten onttrekken om de duivel geen plaats te geven, waarvan de uitleg is dat hij erop uit is  om tot hoererij te verleiden. Dat is dus het derde doel of oorzaak van het huwelijk, om hoererij te vermijden, zoals het klassieke huwelijksformulier dat noemt. Die tijd van onttrekking moet gevuld worden met vasten en bidden om daarna weer bij elkaar te komen. Hij  noemt dit niet een bevel van God, maar toelating; dus je zou kunnen zeggen een pastoraal advies. Lees dat eerste gedeelte van 1 Korinthe 7 eens na, maar vergeet daarbij ook niet 1 Korinthe 6,  het laatste gedeelte, waarin zeer sterk gewaarschuwd tegen de onreinheid en hoererij. Vergeet daarbij niet dat ook de omgang van man en vrouw met elkaar een zaak is, die voor Gods Aangezicht geschiedt. Wie kan dan zeggen, dat hij of zij rein is, daar de duivel juist in de begeerten de mens probeert te verleiden tot allerlei vormen van uitleven van de zonden en dat vaak op een geraffineerde wijze?  Daarom is het mogelijk dat je evengoed kunt zondigen tegen het zevende gebod binnen de huwelijksgemeenschap (zie zondag 41 Heid. Cat.).

 Nu vraag ik me wel af of we de finesses van het de omgang met elkaar binnen via Refoweb moeten bespreken. Je noemt spelletjes en middelen in de omgang met elkaar. Wel dienen we te bedenken dat hier grote gevaren liggen, daar de seksindustrie verkeerd gerichte reclame heeft om zich uit te leven in de seks. Waar ligt de grens van gevende liefde en de verkeerde begeerte van de erotiek? Eros of erotiek hoort binnen een christelijk leven aan de leiband! We denken dat hier 1 Korinthe  6 ons veel te zeggen heeft. Ook is het waar dat als we op een verkeerde wijze met de seksualiteit omgaan, er wrange vruchten  overblijven. De tere liefde ontbreekt en de verkeerde driften gaan  de huwelijkse relatie bepalen Als daar nu  echt problemen liggen, is het beter dat met iemand onder zes ogen te bespreken. Je kunt dan een persoonlijk of pastoraal gesprek kiezen met iemand, die je vertrouwt en met wie je deze dingen ook echt kunt bespreken. Wel lijkt me het gewenst dit gesprek allereerst dan aan te gaan als man en vrouw ( dus nogmaals: onder zes ogen) en niet geïsoleerd. Dit laatste kan namelijk  een verkeerde beeldvorming van elkaar in de hand werken, zeker rondom deze dingen, die teer liggen, maar ook gevoelig liggen en daardoor soms ook ergernissen kunnen opwekken. Wel denk ik dat we via deze rubriek  de dingen moeten proberen zo goed mogelijk te beantwoorden, maar wel doelgericht om  vooral Bijbelse  hoofdlijnen uit te zetten voor een gezond en eerlijk huwelijksleven tot eer van God en tot nut van elkaar.

Positief vind ik dat jullie schrijven dat deze zaken een weg van gebed is voor jullie. Ook de verhouding met elkaar moet maar voortdurend een zaak van gebed zijn, zoals dat bij Izaäk het geval was voor het huwelijk en ook in het huwelijk, toen Izaäk en Rebekka  geen kinderen kregen.

De bijbel spreekt wel zeer nuchter en zakelijk over het huwelijk. De verhoudingen in het huwelijk worden wel zeer sterk benoemd in de huwelijkswetten van Mozes, maar zeker ook in de apostolische brieven. Het Hooglied is een boek met het oog op het geestelijke leven, maar tegelijk lezen we daar wel in af de tere liefde , zoals die die zich openbaart binnen een christelijk huwelijk.  De bijbel spreekt over het huwelijk zeer duidelijk. Het is een gave, letterlijk een charisma, om ongetrouwd te zijn, maar ook is het een charisma om getrouwd  te zijn en dus dan niet de gave van ongetrouwd zijn te bezitten (zie 1 Korinthe 7:7). Bedenk vooral dat Jezus ook genodigd was op de bruiloft, waar dus twee mensen tot een huwelijk kwamen (Johannes 2). Toen verrichtte Hijzelf het eerste wonder door water in wijn te veranderen! Zo is  de Heere nog een God van wonderen.

Lunteren,
Ds. P. Molenaar

Lees meer artikelen over:

seksualiteit in het huwelijk
1 reactie
zandkasteel
Misschien ook eens zoeken in een christelijke boekhandel?
Er zijn vele, mooie boekjes te koop die over het christelijk huwelijk gaat.
Ook daarin wordt over de omgang met elkaar gesproken.
Er zijn ook veel kerken die voor pasgetrouwde stellen aparte huwelijkscatechesatie geven, ook voor stellen die nog gaan trouwen. Daar kunnen dit soort aspecten ook aan de orde komen.