Het dragen van de ark

Ds. R.H. Kieskamp / 4 reacties

Vraag

Waarom was het zo belangrijk dat de ark gedragen werd? Uzza viel dood neer, omdat de ark op wagens vervoerd werd. Heeft dat dragen een symbolische betekenis?

Antwoord

Het was niet direct noodzaak dat de ark gedragen werd, vervoer op een wagen kon ook. Daar wordt in 2 Sam. 6:3 dan ook geen probleem van gemaakt. (Al is het wel opvallend dat in 2 Sam. 6:13 er weer sprake is van het dragen van de ark.) Het probleem is dat Uzza de ark aanraakte, want dat was verboden (Num. 4:15). De ark was namelijk heilig, want daar woonde God tussen de beide cherubs, de engelenfiguren. Onheilige mensen kunnen niet zomaar de heilige God ‘aanraken’. Wel had Uzza de draagstokken aan mogen raken om het vallen van de ark te voorkomen. Deze draagstokken moesten altijd in de ringen van de ark blijven, zodat de ark direct opgepakt kon worden om te dragen. Dat er accent ligt op dragen van de ark hangt samen met de woestijnreis, want dat was een reis te voet.

Of er aan het dragen van de ark nog een geestelijke betekenis verbonden is, is mij onbekend. Mogelijk kan het samenhangen met de troostrijke gedachte dat het dragen meer onderstreept dat God echt in het midden van het volk was. Het dragen moest gebeuren door de Levieten die ertoe gewijd waren.

Met hartelijke groet,
Ds. R. H. Kieskamp

4 reacties
appelflap
Leuk om te weten misschien: een metalen doos van de afmetingen van de ark heeft in de natuurkunde een speciale naam en heeft als eigenschap dat op een bepaalde manier elektrische energie wordt opgeslagen, waardoor mensen die dit aanraken een dodelijke schok kunnen krijgen.
Swimmie
@ appelflap: Nog niet eerder gehoord. Kun je specifieker zijn? 'Een speciale naam'... welke naam dan? Ik zou er graag meer van weten.
Catherine
Heb een paar weken geleden hier een preek over gehoord. Het lijkt een beetje een "vergeten" geschiedenis, maar wel leerzaam ! Je zou op het eerste gezicht denken, waarom wordt Uzza zo streng gestraft, hij wilde alleen maar helpen. Veel mensen schilderen God af als altijd maar vergevensgezind. Hier kun je echter lezen dat Hij straft en wel onmiddellijk ! De zonde wordt altijd bestraft. Je mocht niet aan de Ark des Verbonds komen, nooit, volgens mij omdat hij verkeerd werd gedragen. Daardoor dreigde hij te vallen.
ostrogoot
@appelflap

Je hebt zeker (stiekem) naar de raiders of the lost ark gekeken