Denken aan vorige verkering

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik heb een aantal maanden verkering en ik voel me erg onzeker. Het ene moment ben ik helemaal in de wolken en het andere moment zie ik het niet meer zitten en uitmaken is dan voor mij nog maar de enige mogelijkheid. Hiervoor heb ik ruim twee jaar met een jongen verkering gehad waarmee ik ook verloofd was. Die relatie is vier keer uit geweest (hij heeft dat uitgemaakt). We hebben nadat het uitgegaan is nog 1,5 jaar met elkaar omgegaan. We konden elkaar niet loslaten. Hij dacht dat hij met mij moest trouwen en daarvoor een tekst gekregen had van God. Daar viel ik voor.

Toen kreeg hij een ander. Ik heb het hier erg moeilijk mee gehad, maar al heel snel kreeg ik ook verkering. Maar nu twijfel ik erg. Zeker als er iets voorvalt wat ik niet leuk vind of zo aan hem. Vaak denk ik nog terug aan de vorige verkering. Maar nooit zou ik dat meer terugwillen omdat ik in die verkering kapot ben gemaakt omdat ik volmaakt moest zijn qua uiterlijk enz. Ik ging geloven dat ik lelijk was. Hij heeft ook bij een psychiater gelopen want mijn uiterlijk was een obsessie van hem. Nu denk ik dat ik mij te snel in een nieuwe verkering heb gestort omdat mijn ex een nieuwe vriendin had en ik dat niet kon verwerken. Ik praat er met mijn nieuwe vriend over en dat is heel fijn, maar toch weet ik niet wat ik moet doen. Mag ik wel verder gaan als ik zo twijfel? Ik wil hem niet aan een lijntje houden. Maar aan de andere kant, als ik weer de oude word, krijg ik misschien wel een keer spijt als ik het nu uitmaak. Zou u mij hierin advies willen geven?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Als je opnieuw verkering krijgt, neem je altijd een stukje uit het verleden mee. Dat hoeft niet erg te zijn, want je krijgt er ook een stukje levenservaring door. Het is in ieder geval fijn dat je er zo met deze vriend over kunt praten en dat hij je ook begrijpt. Ik zou wel als ik jouw was de verkering nog wat meer in de vriendschapssfeer houden zodat je wat rustiger over dit alles na kunt denken. Besef wel dat je nooit een jongen zult vinden die helemaal is zoals je wilt. Je bent allebei nog in ontwikkeling en het is juist ook zo leuk als je daarin nog naar elkaar toe te groeien en elkaar kunt vormen.

In vele antwoorden is het al aan de orde gekomen dat verliefdheid op zich geen basis is voor een verkering. Verliefdheid heeft alleen maar als doel om twee mensen bij elkaar te brengen. Verliefdheidsgevoelens zijn ook erg afhankelijk van stemmingen en gebeurtenissen. Ben je vrolijk, dan voel je je ook veel meer verliefd en voel je je somber dan is de verliefdheid ook veel minder.

Ik heb het idee dat je vriend erg zijn best doet je goed te begrijpen, het is voor hem ook niet niks om dat allemaal van je vorige relatie te moeten horen. Je hoeft alles nu ook nog niet zeker te weten, daarom ook heb je verkering om te kijken of je juist meer of minder naar elkaar toe zult groeien. Jij wilt het nu allemaal al weten en zo werkt dat niet. Houd de relatie rustig aan, let niet teveel op gevoelens en sta open voor deze vriend.

Alie Hoek-van Kooten

Alie Hoek - van kooten

Tags in dit artikel:

verkeringverkering uit