Te grote borsten

drs. J. de Jongh-van Hoof / 1 reactie

Vraag

De dokter zei dat hij schrok van mijn grote borsten. Zelf was ik het min of meer gewend, maar ze zijn inderdaad veel te groot voor mijn kleine figuur. Het is niet in verhouding. De oorzaak weet ik niet precies. De dokter zei dat ik maar na moest denken over borstverkleining, aangezien ze echt veel te groot zijn! Bovendien kan ik geen normale bh en badkleding kopen, want mijn omvang is erg klein. Zelf durf ik niet echt te kiezen voor borstverkleining. Het is zo definitief, straks gaat het mis. Weten jullie manieren waardoor mijn borsten kleiner worden? Daar zou ik erg geholpen mee zijn! En eventueel manieren waardoor ze kleiner lijken? Als ik kies voor borstverkleining, blijven ze dan altijd dat formaat of groeien ze als je aankomt?

Antwoord

Attent van je huisarts dat hij/zij de grootte van je borsten benoemt. Over het algemeen zijn huisartsen wel wat gewend. Je kunt rustig met je vragen weer bij hem/haar terecht. Huisartsen beseffen dat de opmerking onverwacht is en dat de vragen vaak later komen. Vraag je huisarts wat hij/zij hiervan weet. Je kunt je ook laten voorlichten door de plastische chirurg. Deze kan je goed voorlichten over de consequenties ten aanzien van latere borstvoeding of  e.v. complicaties. Deze kan je ook vertellen in hoeverre je voor vergoeding door de ziekenfonds in aanmerking komt.

Een andere mogelijkheid dan een operatie is er niet om je borsten kleiner te maken. Het kleiner maken van de borsten (mammareductie) heeft overigens duidelijk minder complicaties dan een borstvergroting (want daarbij wordt er gebruik gemaakt van lichaamsvreemd materiaal). Deze ingreep gebeurt door een plastisch chirurg.

Hoe kunnen ze kleiner lijken?

1. Een goed passende BH.
2. Kleding: de kleur en het model van de hals kan de borsten minder benadrukken
- denk daarbij aan donkere kleuren
- geen boothals,  of hele brede, ronde hals
- liever een V-hals waaronder bijvoorbeeld een topje
- benadruk bij prints de verticale lijn en niet de horizontale (dus geen horizontale streepjes).

Het besluiten tot deze ingreep behoeft geen haast. Neem rustig de tijd om erover na te denken. Misschien zeg je: nu niet. Later misschien wel.

Groeten, José de Jongh-van Hoof

Tags in dit artikel:

borst(en)medisch
1 reactie
Noa
Herkenbaar! Ik heb hetzelfde "probleem". ben vrij smal maar heb wel een behoorlijk grote cubmaat. Vind de vraag wel heftig hoor, wat is "echt veel te groot"? Het is wel je huisarts die het zegt, maar die kijkt misschien ook gewoon naar wat 'normaal" is, en wat is normaal? Er zijn ook vrouwen die slank zijn maar bijv. wel erg brede heupen hebben...
Zou er zelf echt niet te snel wat aan laten doen, tenzij je echt lichamelijke klachten hebt. Ik heb zelf een poosje op therapie gezeten voor een goede houding. En pas mijn kleding er gewoon goed op aan.