Breath-holding-spells

A. Kwakernaak / Geen reacties

Vraag

Geachte medewerker. Een medische vraag: Kunnen breath-holding-spells (aanvallen waarbij kinderen plotseling ophouden met ademen) in verband staan met ijzergebrek? Ik heb daar wel eens iets over gehoord, maar weet er het fijne niet van. Bij voorbaat hartelijk dank!

Antwoord

Voor zover ik weet is er geen verband tussen ijzergebrek en breath holding spells. Het betreft een reactie van een kind op boosheid, dat dan zijn adem inhoudt en hierbij het bewustzijn verliest. Vervolgens gaat het weer spontaan ademen en keert het bewustzijn terug. Hierbij horen geen trekkingen aanwezig te zijn. Waarom het ene kind op deze manier reageert en het andere niet, is niet bekend.De oorzaak is onduidelijk en men heeft tot nu toe geen verband aan kunnen tonen met een ziektebeeld.

A. Kwakernaak

Tags in dit artikel:

medisch