Alleen preken uit het Oude Testament

J.W.N. van Dooijeweert / 9 reacties

Vraag

Sinds twee jaar hebben wij (Ger.Gem) een dominee. Hij preekt bijna uitsluitend uit het Oude Testament. Toen wij aan hem vroegen waarom hij nooit preekt uit bijvoorbeeld de brieven van Paulus, Petrus, Jakobus of Johannes, kregen we dit antwoord: "Al de Schrift is van God ingegeven...". Verder zegt hij: "Het behaagt de Heere om zo te laten preken. Zou Hij niet weten wat Israël nodig had en de kerkmens anno 2010 heeft?" Ook zegt hij te huiveren van onze preeksuggesties. Wij vragen ons af of wij anno 2010 gelijkgesteld moeten worden met het volk Israël uit het Oude Testament. En zijn onze voorstellen om eens uit het Nieuwe Testament te preken echt zo huiveringwekkend?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het is altijd goed om een vraag even te laten bezinken. Ik denk en hoop dat je dat ook gedaan hebt. Voor mij is deze vraag best moeilijk omdat ik de sfeer van de prediking niet ken. Ik kan uit het Oude Testament preken over Jezus en uit het Nieuwe Testament over Mozes. Dat zul je met me eens zijn.

Ik leer onze studenten in Peru: “Een volwassen prediker weet in zijn  prediking een gezond evenwicht aan te brengen tussen de prediking van het Oude- en het Nieuwe Testament.” Ik ben er namelijk van overtuigd dat de Heere dat wil. De hele Bijbel is Woord van God en door de Heilige Geest ingegeven. Het OT hebben we nodig om veel meer licht te werpen op de Heiland. Alleen op die manier wordt Hij de Christus der Schriften. Oké?

Maar het NT openbaart ons Jezus als de enige Zaligmaker. En ook hoe Hij wil dat we Hem benodigen en hoe we als kinderen van God tot eer van Hem zullen leven. Bovendien benadrukt het NT zo heel absoluut de noodzaak van Hem te kennen.

Ik begrijp niet goed waarom een dominee zou huiveren voor preeksuggesties vanuit de gemeente. Kijk als er mensen zijn die je steeds de les willen lezen, is dat niet prettig. Maar ik begrijp dat dat niet uw bedoeling is.

Rechtstreeks antwoord op je laatste vraag: “En zijn onze voorstellen om eens uit het Nieuwe Testament te preken echt zo huiveringwekkend?” Mijn antwoord is: NEE! Bid vurig tot de Koning van de Kerk om een zuivere prediking in heel ons kerkelijk gebeuren. Dat hebben we nodig! Een Jezus-prediking. De zondaar op het diepst… en de Zaligmaker op het hoogst…

Gods zegen en tot reactie bereid,
Evangelist J. W. N. van Dooijeweert

9 reacties
Alphonsus
Het lijkt er vaak op dat prediken uit het OT makkelijk is dan prediken uit het NT.
De reden is dat er voor een dominee veel materiaal te vinden is in het oude testament die de verlorenheid en de doemwaardigheid van de mens makkelijker te bepreken laat zijn dan het geloofsopbouwend en hartversterkend Evangelie van Christus in het NT.
Bij dit laatste gaat het dan meer om - Kom allen die vermoeid en belast zijt en ik zal u rust geven -, zonder dat er over een directe ellendekennis gesproken wordt.
Paulus wijst er in de Hebreeënbrief duidelijk op dat het oude is verdwenen in het nieuwe van Christus.
Dat neemt niet weg dat het OT goed is om te kennen, enerzijds als voorbeeld anderzijds als een wijzen op/naar de komende Verlosser van Israël.
Voor het persoonlijke geloofsleven en de opbouw van je vertrouwen op God is het NT bij uitstek het middel om dat via de prediking aan de orde te stellen. Gods goedheid en Zijn ontferming komen nergens zo uitgebreid en duidelijk aan bod als in het NT.
Vanuit de genade, de kracht en de zegening van het NT zullen we dan ook leven, waarbij het OT een ondersteuning is van het gebrachte woord. Het oude is de schaduw, het nieuwe is van Christus. Doch dan kom je meer op de toepassing terecht, waarbij het risico gelopen wordt (althans zo kan ik me indenken) dat de mens toch weer in eigen kracht zou kunnen beginnen en zijn eigen ellendigheid "vergeet"
Aldus: veel uit het OT prediken neemt dit risico wat meer weg en maakt het voor de predikant ook eenvoudiger om niet "verstrikt" te raken in de ruimte die het NT de gelovige schenkt.
sydneylover
Ik vind het eerlijk gezegd nogal huiveringwekkend dat er blijkbaar predikanten zijn binnen de GerGem (waarvan ik zelf lid ben) die zich dit soort gedrag denken te kunnen permitteren.
Ik heb er heel grote moeite mee wanneer predikanten een normale vraag zoals die van de vraagsteller overgieten met een vroom sausje en daar blijkbaar ook door de kerkenraad niet door worden gecorrigeerd.
Een predikant is een gewoon mens met een bijzonder ambt. Dominees lijken dat af en toe te vergeten. Overigens worden dominees ook ongewild door hun omgeving op een voetstuk gezet, dat is evenmin gezond.

Vergeef me als ik het wat scherp neerzet, maar dit soort praktijken doen in mijn ogen zóveel geweld aan de rijke evangelieboodschap die centraal zou moeten staan, dat ik het even kwijt moest. Bedankt meneer Van Dooijeweert voor uw telkens opnieuw inspirerende en bemoedigende antwoorden!
Criticus
Alphonsus, waarom meld je je niet aan als panellid? Dan kun je naar hartelust vragen beantwoorden. Ik vind het best irritant als ik een duidelijk antwoord lees en vervolgens ook nog in de gelegenheid gesteld wordt om jouw zeer uitgebreide reactie te lezen. Wees gewoon beknopt, daar is het reageren voor. En reageer nu niet met: lees het dan niet...
dominerik
Het is vanouds een goede gewoonte om in de eredienst zowel een gedeelte uit het Oude als een gedeelte uit het Nieuwe testament te lezen.
Discipel
Even voor de beeldvorming: in de Ger.Gem waar ik lid van ben wordt er veel vaker uit het nieuwe testament gepreekt dan uit het oude testament. En terecht, want in het nieuwe testament wordt het evangelie pas volledig duidelijk.

@Alphonsus: ik ben zo vrij me aan te sluiten bij Criticus. Deze reageerfunctie is niet bedoeld voor het deponeren van (theologische) theorieën. Meldt je aan als panellid, begin je eigen weblog, leef je uit op het forum of verzin wat anders. Maar stop a.u.b met het misbruiken van de vragenrubriek.
Catherine
Ik ben geen ger gem lid, maar merk ook dat er heel veel materiaal is wat nimmer gebruikt wordt en dat is niet alleen uit het OT ! Soms komt er een predikant die een tekst verklaart en denk ik: waarom heb ik dat nooit eerder gehoord ? Maar dan is het zeker te moeilijk of zo ?
Nellie
Wat een (veelal) scherpe reacties. Terwijl het niet eens echt duidelijk is wat de betreffende predikant precies gezegd heeft en wat de suggesties van de vraagsteller aan de predikant precies inhouden.

Ook mis ik in de reacties het feit dat een preek over een tekst uit het Oude Testament wel degelijk over Christus kan gaan. Wordt bijvoorbeeld niet regelmatig in de lijdenstijd over Jesaja 53 gepreekt, terwijl door heel de preek heen lijnen getrokken worden naar het Nieuwe Testament?

"Oordeel nooit over iemand voor wie je niet gebeden hebt."
sydneylover
@Nellie

Je hebt wat mij betreft een waardevolle toevoeging gegeven, met name door je laatste zin. Oordelen over anderen doen we inderdaad allemaal regelmatig te snel.

Mijn eigen reactie nog eens lezend sta ik er volledig achter. Al haast ik me te zeggen dat het misschien over een bijzaak gaat in dit geval. Echter: het badinerende toontje zoals de vraagsteller dat schetst is zó herkenbaar. Ik heb het vrome sausje in een gemeente waar ik vroeger lid was letterlijk meegemaakt toen de bouw van een nieuwe kerk er op oneigenlijke gronden door de dominee werd doorgedrukt.

Om terug te komen bij de vraag: in onze gemeente is het de gewoonte om ieder jaar in het jaarverslag een overzicht te geven uit welke Bijbelboeken er door de dominee is gepreekt. Dat houdt het allemaal mooi transparant zodat er geen malle fratsen ontstaan zoals de vraagsteller schetst.
jetta
Heb een tijdje terug een predikant gehoord. Hij zei dat het zo zou moeten zijn dat het een predikant op de knieen zou brengen om in het gebed te vragen of de Heere zijn Heilige Geest de tekst waarover gepreekt zou moeten worden in het hart geeft. Dat geeft nood. En zou ons ook op de knieen moeten brengen.
Toch waren er vroeger predikanten, en misschien nog wel, die zaterdags nog niet wisten waar ze zondags over moesten preken. Dan is het door de Heere zelf ingegeven. Wonderlijk vind ik dat.