Drankgebruik of drankmisbruik

Ds. A. de Lange / 15 reacties

Vraag

Mijn vraag gaat over drankgebruik of drankmisbruik. Ik hoop dat u mijn verhaal begrijpt en er een reactie op kunt geven. Alvast bedankt! Mijn verloofde houdt nogal van bier drinken. Elke dag drinkt hij minimaal één flesje bier en als het bier op is, is hij echt van slag! Nu ben ik dit thuis helemaal niet gewend, m'n ouders drinken weleens een wijntje en m'n broers weleens een biertje, maar standaard elke dag alcohol nuttigen ken ik niet. Bij mijn schoonfamilie is dit heel gewoon, m'n schoonvader begint voor de lunch al aan de rode wijn. Mijn verloofde vindt het dus nog steeds heel normaal dat hij elke dag bier drinkt en ik niet. We hebben gesprekken gehad over zijn manier van drinken, het is namelijk ook een paar keer gebeurd dat hij echt aangeschoten was. Ik ben er elke keer weer verdrietig over. Hij hoeft echt geen geheelonthouder te worden en mag van mij best genieten van een biertje. Maar hij wil er niks over horen en niet over praten en zegt dat het heel normaal is dat je bijvoorbeeld met een verjaardag zes pilsjes drinkt en elke dag uit het werk een biertje voor het eten. Ik weet niet wat normaal is, maar prettig voel ik me er niet bij. Mede omdat ik bij een goede vriendin heb zien gebeuren dat haar man verslaafd raakte aan alcohol ben ik bang dat dat met mijn verloofde ook zal gebeuren, of... misschien is het al zo? Ook als ik aan de toekomst denk, als we hopen te trouwen, als er misschien kinderen mogen komen. En dan een vader die elke dag drinkt. Of denk ik nu te moeilijk? Ik weet het werkelijk niet meer.

Antwoord

Je signaleert het probleem van het alcoholgebruik van je verloofde. Het is inderdaad een probleem. Als je op Google alleen al de woorden: “gevaren van alcohol” intikt kom je uit de informatie op de eerste pagina’s al zoveel aan de weet dat je niet kunt doen alsof dit een onschuldig iets is. Het alcoholgebruik van je verloofde is zorgelijk. Ook al valt het in zijn familiekring niet als zodanig op. En ook al is hij lang niet de enige die een dergelijke mate van alcoholgebruik op na houdt. Je oppert de mogelijkheid dat hij eraan verslaafd is. Een verslaving is alles, wat je tot je gewoonte hebt gemaakt en waar je mee doorgaat. Vele verslaafden zeggen: maar ik kan er best mee stoppen. Het feit dat ze het niet doen (en waarschijnlijk niet eens kunnen) bewijst hun verslaving.

Het probleem is erg genoeg. En zonder dat er een dringende reden is, zal je verloofde waarschijnlijk niet minder gaan gebruiken. De alcoholbehoefte neemt vanwege de gewenning zelfs alleen maar toe.

Jij vindt het een probleem. En dat is het. Dat moet je je ook niet uit het hoofd laten praten door je verloofde of andere mensen. Want het is realiteit. Mensen die veel alcohol drinken staan bloot voor gedragsproblemen, relatieproblemen, gezondheidsproblemen en financiële problemen. In het begin is dat nog niet zo duidelijk. Maar het is enkel wachten tot het erger wordt.

Ik zou je aanraden om standvastig je zorgen aan je verloofde voor te (blijven) leggen. En hem te zeggen dat je het niet aandurft om met iemand die continue alcolhol gebruikt te trouwen. Vraag van hem om te laten zien dat hij niet verslaafd is. Hij kan dat alleen laten zien door zich er een tijd geheel van te onthouden. Als hij dat niet voor je over heeft, zou ik je in overweging geven je af te vragen of je met hem verder kunt/wilt. Breken met iemand die aan drank verslaafd is is moeilijk. Met zo iemand getrouwd zijn nog veel meer.

Een zaak die ook nog speelt is: je wilt toch wel graag met iemand trouwen die karakter heeft. Iemand die zich van de drank afhankelijk stelt en er niet van los kan komen en zelfs geen hulp wil aanvaarden om ervan los te komen toont eerder gebrek aan karakter dan de aanwezigheid ervan. Hoe stoer hij zich verder ook voordoet.

En nog iets: Als het goed is wil je persoonlijk en met elkaar de Heere dienen. En overmatig drankgebruik is daarmee in strijd. Noach zondigde ermee toen hij een keer teveel gedronken had. De Spreuken waarschuwen ertegen (Spr. 20:1; Spr. 23:29–31) En Efeze 5:18 zegt ons: Wordt niet dronken in wijn, waarin overdaad is, maar wordt vervuld met de Geest. Niet de beneveling door de alcohol moeten we zoeken, maar het geleid worden door en vervuld worden met de Geest. Het advies aan je verloofde en jou is te horen naar de uitnodiging van de Wijsheid (Christus!): “Komt, eet van Mijn brood, en drinkt van den wijn, dien Ik gemengd heb” (Spr. 9:5). Dat is andere en betere wijn dan die de winkels ons verkopen! Daar vindt je vreugde in en word je rijk van.

Heel veel sterkte toegewenst! Het zal van jou heel wat vragen om hier goed mee om te gaan. Maar als je de Heere bidt om kracht, zul je het kunnen!

Oldebroek,
Ds. A. de Lange

Lees meer artikelen over:

alcohol
15 reacties
bootje
Persoonlijk zou ik deze man/jongen niet als verslaafd zien. Ben ook opgevoed met tussen de middag al gerust een biertje voor de mannen. En ik zie ook geen probleem met elke dag een biertje, of 6 biertjes op een verjaardag. Wij zelf hebben ook altijd minimaal 2 kratten bier op voorraad, voor als er plots een groepje vrienden komen van mn man. Maar ik begrijp wel je angst, want het kan idd. als er bijv. ooit problemen komen een te gemakkelijke verkeerde behoefte worden. Sterkte met je gesprekken hier over.
bootje
sorry ik zeg minimaal het is ongeveer 2, anders staat het helemaal of heel de berging vol staat ;).
Annet76
Ik vind het wél een probleem, zoals het antwoord van Ds de Lange ook aangeeft. Hoewel ik het geen ‘gebrek aan karakter’ zou noemen, hij is er immers op die manier mee grootgebracht.

Als je elke dag een biertje drinkt en je daarbij van slag bent als er geen bier in huis is, dan zou ik daar toch niet lichtzinnig over denken. Zeker niet als hij ook nog eens af en toe aangeschoten is. Als je aangeschoten bent, dan raak je de controle over jezelf kwijt en dat is minstens zo gênant voor de persoon in kwestie zelf als voor de buitenstaander, in dit geval de vragensteller. Daar mag je volgens mij gerust een probleem mee hebben.

Een keer zei iemand tegen mij op de vraag waarom hij nooit alcohol drinkt: “Nou ik ben bang dat ik kom te overlijden als ik aangeschoten ben en ik wil niet in die toestand voor God verschijnen”
Ik vond het een mooi antwoord en het lijkt me een mooie reden om de drank te laten staan, maar ja, ik ben dan ook behoorlijk tegen het drinken van alcohol en heb het dan ook niet in mijn huis!
zonneschijn
Ja dat is moeilijk en kan iedereen anders over denken. maar het gaat er natuurlijk om wat is verantwoord, ook zeker als Christen.
Als iemand niet zonder kan is ziekelijk. maar een biertje uit t werk voor een man vind ik niet vreemd. en 6 op een verjaardag vind ik niet echt nodig. ik zelf zou zeggen ik vind 3 genoeg. en aangeschoten is helemaal niet best. ik lust zelf graag een glaasje wijn met visite of verjaardag. maar altyd 1 glaasje. sterkte ermee en spreek er over met alleen je as man. luister niet naar iedereen, want ieder zegt en vind het anders. sterkte nogmaals.
1a2b3c
Lichamelijk gezien is één bier of één glas wijn per dag juist goed voor je.
Als je niet meer drinkt dan dat, kan je nooit verslaaft zijn.
Maar een stuk of zes wordt een heel ander verhaal natuurlijk.
Wat Annet aanhaalt vind ik een goede stelregel: “Nou ik ben bang dat ik kom te overlijden als ik aangeschoten ben en ik wil niet in die toestand voor God verschijnen”
pannenkoek
Dit is idd moeilijk, maar je moet het wel nogmaals bespreken.
Ik/wij hebben absoluut geen moeite met een biertje of wijntje met een verjaardag of zo. Of zomaar eens 's avonds. Mijn man kwam zaterdagavond laat binnen, had heel de dag op de combine gezeten, nou, het biertje stond koud. Maar wij zijn niet gewend om het voor het eten te doen.
Het komt bij de vragensteller ws van een 'verkeerde gewoonte van thuis?'
Ik zet het expres tussen haakjes, want er zijn er hier die het wel normaal vinden.
Maar hou het in ieder geval in de gaten dat het niet meer wordt.

sterkte.
pannenkoek
Om nu te zeggen dat je als Christen helemaal geen alcohol mag vind ik te ver gaan.

Het eerste wonder van Jezus was: water in wijn veranderen.

Drink, maar wel met mate!
EVA
@bootje,Het is wel degelijk een "verslaving" want zegt ze als het bier op is, dan is hij van slag..... dus dan is hij al geiriteerd omdat hij bier wil!

Ga voor je vriend bidden, bid voor zijn verslaving en bidt er voor dat hij er vrij van mag komen.

Veel wijsheid en sterkte gewenst
Dorah
Ik vind het antwoord van deze predikant erg goed!
sydneylover
@vraagsteller:
Volgens mij is het inderdaad ook een kwestie van wat je thuis hebt meegekregen. Ik vind iemand die 1 à 2 biertjes per dag drinkt absoluut geen alcoholist. En iemand die er een beetje lollig van wordt is nog lang niet dronken. Maar ik heb zelf ook wel eens ondervonden dat mensen die minder gewend zijn met alcohol om te gaan dat heel anders kunnen interpreteren.
Wat mij inderdaad zorgen zou baren is dat je vriend geen dag zonder zegt te kunnen. Persoonlijk vind ik dat erg kinderachtig overkomen. Maar er zijn genoeg voorbeelden bekend dat alcohol een gevaarlijke vriend kan zijn.
drernie
om nu direkt van een verslaving te spreken bij het nuttigen van elke dag een biertje vind ik wat ver gaan. Het wordt mij niet helemaal duidelijk hoeveel alcohol er elke dag genuttigd wordt.
Cloudsadmirer
De Bijbel spreekt toch ook weleens van 'vrolijk van de wijn?' Je mag toch best een beetje aangeschoten zijn? Dronkenschap is heel iets anders, dan ben je niet meer zo bij je positieven.
Catherine
Biertje voor het lekkere elke dag ? Niets mee mis.
Maar........ GEWOONTE - GEWENNING - VERSLAVING.
Aangeraden wordt om minimaal 1/2 dagen per week NIETS te drinken (althans geen alcoholhoudende drank)
Ben je die dagen chagrijnig, mis je iets, denk je aan drank ? Dan ben je wel degelijk verslaafd.
En dat hoeft niet perse aan drank te zijn, dat kan nl van alles zijn.
Chocola, koekjes, games, iets kopen, vul maar in.
Er zijn families waarin het de gewoonste zaak van de wereld is om smorgens al met alcohol te beginnen. Bij mij thuis zaten mn tantes na de ochtendkoffie aan een glaasje advocaat (of 2 ha ha) maar..... alleen op verjaardagen !
Mijn vader dronk elke dag een glaasje pleegzuster bloedwijn voor het middageten. De rest van de dag, niets !
Dus het gaat er maar om, waarom drink je ? Kun je evt zonder als het moet ?
willemv
Wat overdreven, sommige mensen drinken elke morgen melk en zijn ook boos als er de volgende morgen geen melk is!
Kom zelf uit het zuiden en daar is het heel gewoon om elke dag een paar biertjes te drinken, sterker er wordt niet gegeten voordat we een biertje op hebben. En hoe erg is het als hij verslaafd is aan dat ene biertje per dag? Mijn vader drinkt alleen een borrel op zijn vrije dag en daar is hij heel erg gehecht aan, verslaving??
petrus
vraagstelster: neem het antwoord van ds. De Lange hééééél serieus.
Helaas is het bij mij ook zo gegaan en ik ben ruim 12 jaar alcoholist geweest, met alle gevolgen van dien voor mijzelf, mijn vrouw en mijn kinderen.

GOD ZIJ DANK!!! HIJ greep in en verloste mij van mijn verslaving en redde mij, mijn vrouw en mijn kinderen.
En drank bestaat niet meer voor mij. IK BEN VRIJ!!

Maar de gevolgen van mijn verkeerde gedrag, daar loop ik nog elke dag tegenaan. Bezint dus eer ge begint.
Hoe moeilijk het ook is, want het is wel je verloofde. Maar beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald, en dwalen, dat is het!

Van harte sterkte en Gods zegen!