Benny Hinn

Ds. W. van Vlastuin / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag n.a.v. een ervaring die ik laatst had. Ik was in Washington DC waar een bijeenkomst was, geleid door Benny Hinn. De avond begon om 7 uur met constant gebed en zingen, na 2 uur kwam het genezingsgedeelte. Het was heel indrukwekkend: mensen stonden op uit hun rolstoel en doven konden weer horen, zelfs schenen mensen van aids genezen te zijn. Dit alles in de naam van God. Het deed pijn om te zien dat niet iedereen genezen was. Maar het feit blijft dat er wel een groot aantal genezen was.

Verder n.a.v. het stukje uit Matt. over valse profeten, je kunt die herkennen aan de vruchten. Nu heb ik een interview gelezen met een van Benny's medewerkers en die zei: "We creëren zo'n bepaalde sfeer dat mensen alles aannemen (toen er werd gevraagd wie zijn leven aan God wilde geven) en dat Benny in een mega-miljoenenpand woont. Ik heb vorig jaar een boek van hem gelezen, wat heel, heel bijzonder was. Een ontzettend close relatie met de Heilige Geest, maar vooral God, werden beschreven. Ik zit dus eigenlijk met de vraag die waarschijnlijk niet te beantwoorden is: is hij nou wel/niet valse profeet. Ook dat neervallen van al die mensen (beroert raken in de Geest?), ik heb er zo mijn vragen bij. Misschien kunt u me wat helpen?

Antwoord

Beste Amerika-ganger,

Een paar overwegingen:

1. Wij verwachten te weinig van de Heere op het gebed. We gaan sneller naar de dokter dan naar God. In die zin houden de gebedsgenezers ons een spiegel voor.

2. Toch staat het mij tegen dat gezondheid en het lichaam zo centraal staan. Wat baat het ons als we de hele wereld winnen en schade lijden aan onze ziel? Ziekte kan wel eens gezondheid voor onze ziel betekenen.

3. In de tijd van de Heere Jezus werden niet alle mensen in het land genezen. Er werden meer mensen niet uit de dood opgewekt dan wel. In de tijd van Elia waren er 7000 kinderen van God die wel honger hadden en niet door raven werden gevoed. We moeten niet de indruk wekken dat gelovigen geen moeiten en zorgen hebben. En dat het gebrek aan geloof is als mensen moeiten en ziekten hebben.

4. In de prediking dient de bekering en de vergeving der zonden centraal te staan en niet redding van het lichaam (Luk. 24:47).

5. De gave van de gezondmaking geldt nu niet meer. De gave dat de apostelen mensen genazen, afgezien of er geloof was of niet. Dat heeft alles te maken met de apostolische tijd (Hand. 2:43).

6. Ongetwijfeld zijn er ook door de Heere Jezus mensen genezen die later riepen: Kruis Hem. Het wondergeloof verbindt ons niet met de Heere Jezus Zelf. Tien melaatsen werden gereinigd, maar één kwam terug.

7. Wanneer is iemand een valse profeet? Luister naar zijn boodschap? Gaat dat over de drie stukken van ellende, verlossing en dankbaarheid? Als hij daar niet over spreekt, misleidt hij zielen in het licht van de eeuwigheid. Als Hij niet over Christus spreekt als de grote geneesmeester van zondaren, mist hij de kern van het evangelie en noemt hij zich onterecht een dienstknecht van Christus.

Zeven kritische overwegingen bij de huidige tendens in de christenheid om druk te zijn met genezingen. Wij zien Jezus te veel als een wonderdokter in plaats van de almacht van Zijn genade centraal te stellen. Ik hoop dat jij dat laatste bovenal zoekt en begeert. Dan ben je onuitsprekelijk gelukkig ook als je naar aardse maatstaven te beklagen bent. De vrede Gods gaat alle verstand te boven en heeft eeuwige waarde.

je ds. W. van Vlastuin

Tags in dit artikel:

gaven van de Geestgebedsgenezing