Weerstand verbeteren

drs. J. de Jongh-van Hoof / 5 reacties

Vraag

Afgelopen winter heb ik een fikse keelonsteking opgelopen. Die is door allerlei omstandigheden, zoals zwangerschap, ziekte, overlijden van een dierbaar familielid, verhuizing, enzovoorts, behoorlijk verwaarloosd en kwam weer terug. Ik kreeg weer antibiotica. Nu is mijn weerstand erg laag en ben ik om de haverklap verkouden, heb keelpijn en moet hoesten. Hoe pep ik mezelf nu eens goed op zodat ik weer topfit in een goede conditie de winter in kan?

Antwoord

Keelpijn kan zowel viraal als bacterieel verklaard worden. Natuurlijk kan keelpijn ook veroorzaakt worden door constant schrapen, roken en dergelijke. Ik heb enkel algemene adviezen. Je kan je weerstand/conditie  verbeteren door:

- Voldoende rust/slaap
- voldoende en gevarieerd te eten (met name fruit en groenten)
- activiteit (buiten) en rust af te wisselen
- voldoende water drinken

Groeten, José de Jongh-van Hoof

Lees meer artikelen over:

medisch
5 reacties
Roos18
Weetje wat ik zou doen? Wat de specialist idd al zegt, gezonde voeding. Als extra zou ik 2 pillen vitamine C slikken, alles wat je van deze vitamine teveel binnen krijgt, plas je gewoon weer uit. Wat ook echt weerstand verhogend werkt is bijv. lekker buiten sporten en dan weer op tijd naar bed, het werkt echt!
Catherine
Je zet er geen dosering bij Roos ! Bedoel je dan 100, 500 of zelfs 1.000 mg ?
Volgens mij kan een arts ook bloed laten prikken en dan medicatie voorschrijven.
Roos18
1000 mg. per dag enkele weken is geen probleem. Alles was je lichaam teveel hebt, plas je weer uit. Om dit te slikken hoef je geen bloed te prikken.
Een arts heeft namelijk niet heel veel aan medicatie wat hij voor kan schrijven met deze klachten dan vitaminen.
Roos18
Sorry, teveel heeft bedoel ik.
Cloudsadmirer
Echinaforce, de nieuwe dosering, die is 100 keer sterker dan de oude.
Propolis hoge dosering werkt ook goed. Word gezien als natuurlijk antibiotica.
En idd, vit C.

Dit NAAST de adviezen van drs. de Jong.