Ontdekken van gevoelens 3-jarige dochter

drs. A. Diepeveen- van der Marel / 3 reacties

Vraag

Op het moment is onze 3-jarige dochter erg actief in het ontdekken van haar gevoelens. Bijna elke avond valt ze op haar buik in slaap, met haar handjes bij haar vagina. Ik vind het best moeilijk om daarmee om te gaan. Overdag zit ze ook regelmatig met haar hand in haar broekje. Ongeveer een half jaar geleden heeft ze ook zo'n periode gehad en dan zei ik weleens: "Doe dat maar niet." Ik haalde dan haar hand weg, of ik probeerde haar af te leiden. We hebben toen geprobeerd het zo veel mogelijk te negeren. Op een gegeven moment merkten we dat ze er nauwelijks meer mee bezig was. Maar nu is het dus weer terug. Ik vind het gezond dat ze haar lichaam ontdekt, maar ik vind het wel moeilijk hoe ik daarop moet/kan reageren. Helemaal niks ervan zeggen lijkt me ook niet goed. Ik hoop dat iemand mij advies kan geven.

Antwoord

Beste ouder,

Het gedrag van uw dochtertje behoort bij de normale ontwikkeling van kinderen. Kinderen ontdekken op deze leeftijd bewuster hun lichaam en de sensaties hiervan. Het gaat dus om het ontdekken van een plezierig gevoel en heeft binnen een normale ontwikkeling geen seksuele lading. Zoals u zegt is het gezond dat ze haar lichaam ontdekt. Het beste is om er zo natuurlijk en rustig mogelijk op te reageren. Wanneer uw reactie veel lading krijgt en vooral gericht op verbieden, kan dit uw dochtertje onzeker maken.

Wanneer ze dit doet op momenten dat het niet gepast is, kunt u nagaan of ze zich verveelt, moe is of iets anders. Het beste is dan ook om haar op een dergelijk moment aandacht te geven. Dit kan door het geven van een opdrachtje, bijv. aan het spelen zetten of even meespelen en er voor zorgen dat uw dochtertje zich daar mee bezig gaat houden. Ook is het van belang eventuele medische signalen na te gaan zoals bijv. jeuk, tekenen van een infectie. Neemt u, ook bij twijfel, contact op met de huisarts om dit te bespreken.

Met vriendelijke groet,
Anja van der Marel

Lees meer artikelen over:

friemelenopvoeding
3 reacties
sydneylover
Onze dochter doet vrijwel hetzelfde, ze is nu 8 maar ze ontdekte dit ook toen ze een jaar of 3 was. Inderdaad, vaak als ze moe is en/of zich verveelt.
Mijn vrouw en ik vonden het ook een dilemma, want aan de ene kant hoort het bij het ontdekken van haar lichaam en het fijne gevoel dat dit oplevert, aan de andere kant is het een beetje genant als het te pas en te onpas gebeurt.
Wij hebben de regel gesteld dat ze dit alleen op haar kamer mag doen en die regel werkt prima.
Alphonsus
@Sydneylover

Mijn vorige reactie is er op een of andere manier niet meer, maar ik vind het een goede oplossing. Het is toch niet te voorkomen wanneer ze zichzelf gaan ontdekken. Dan maar op een "beschermde locatie" en verder geen zorgen over maken hoor.
Hanna
Leestip: Blozen mag! van Sarina Brons.