Geroepen om Gods Woord te verkondigen

Ds. J.D. Heikamp / 3 reacties

Vraag

Ik heb een vraag aan een predikant. Ik ben een jongen van 15 jaar en ik voel me vaak geroepen om Gods Woord te verkondigen. Daar verlang ik ook naar. Maar ik wil ook graag in de melkveehouderij werken. Soms denk ik dat ik maar beter gewoon kan gaan werken en wachten tot God mij roept. Maar soms denk ik ook dat God mij al heeft geroepen en dat ik daarom moet gaan studeren als ik van school af ben. Maar hoe mag ik weten of God mij al geroepen heeft? Soms mag ik verheerlijkt zijn in God en mag ik met heel mijn hart zingen tot Zijn eer. Maar ik vind er daarna zo weinig van terug. Mag ik wel ervaren dat God mij geroepen heeft door het verlangen om Zijn Woord te verkondigen in mijn hart te leggen? Ik heb het gevoel dat dat het doel is van mijn leven. Of zou ik moeten wachten tot God mij weer roept? En hoe mag ik weten in welk kerkverband ik Gods Woord mag verkondigen? Ik ben opgevoed in de HHK en voel me met dit kerkverband verbonden. Maar betekent dit dat ik daar ook predikant moet worden? Of roept God soms ook om in een ander kerkverband het evangelie te brengen? Het is een lang verhaal, maar ik hoop dat u mijn vraag een beetje begrijpt. Alvast bedankt.

Antwoord

Je snijdt een heel intiem onderwerp aan: de roeping tot het ambt van predikant. Een jongen met een boerenhart die begeert om dienaar van Gods Woord te worden. We komen in Gods Woord meer boeren tegen met een roeping tot profeet. Denk aan Elisa en Amos, enz. Zij konden later het verstand dat ze hadden van de natuur en het omgaan met beesten goed gebruiken. Het was voor Mozes ook een voorrecht om eerst 40 jaar herder te zijn geweest voordat hij Israël als een kudde moest leiden naar Kanaän.

Van jou lees ik niet hoe je geroepen bent of meent geroepen te zijn. Dat hoeft ook niet. Hoe meer ik er over nadenk om antwoord te geven op jouw vragen hoe moeilijker ik het vind. Het is zo teer. Daarom zou ik je willen aanraden om contact op te nemen met je predikant of consulent in je gemeente. Want dit zijn echt vragen en worstelingen die onder vier ogen besproken moeten worden. Met een echte Goddelijke roeping wacht je veel strijd, maar vergeet het niet: het is een liefdedienst. Zonder Goddelijke roeping kun je beter boer worden. Vandaar mijn advies om een gesprek aan te gaan met de predikant.

In welke kerk je dienaar moet worden? Je behoort tot de eeuwenoude moederkerk in afgeslankte vorm. Binnen onze kerk is ook behoefte aan van God geroepen dienstknechten. In de praktijk betekent dit: in de kerk waar je geroepen wordt tot ambtsdrager ga je studeren om daar later predikant te worden.

Bidt de Heere maar veel om de bediening van Zijn lieve Geest om door Hem geleid te worden in de vragen die je bezig houden.

Wees in alles Gode bevolen,
Ds.  J. D. Heikamp

3 reacties
43843
Vraagsteller, doe maar net als Samuël. Hij kende de stem van de Heere nog niet en dacht dat Eli hem riep. Deze gaf hem echter een gouden raad; Zeg maar spreek Heere want uw knecht hoort. En de Heere sprak en gaf licht over Zijn eigen werk. De Heere werkt vaak door het onmogelijke heen maar wel zeker, tot roem van Zijn grote naam.
GdJ
dominee, hartelijk bedankt voor uw antwoord. het heeft veel voor mij betekend.
43843 ook bedankt voor je reactie! een hele bijzondere toelichting! waar ik ook gebruik van zal maken! bedankt!
Alphonsus
In dit soort situaties, wanner zaken nog niet duidelijk zijn, is afwachten het beste medicijn. Heilig en onberispelijk voor Zijn aangezicht leven in deze "wachttijd" is zeer aanbevelenswaardig. Laat het rijpingsproces van geroepen te zijn (als dat er is) zijn gang gaan en verlaat je niet op gevoelens. Dan leidt God de omstandigheden zo dat het duidelijk wordt welke keuze je zult gaan maken.