Eitjes kwijt

drs. N. Wolswinkel / 1 reactie

Vraag

Ik las laatst ergens dat wanneer een vrouw de dertig is gepasseerd zij al 90 procent van haar eitjes kwijt is. Bevruchting wordt steeds moeilijker en als er wel bevruchting plaatsvindt, is de kans op een ongezonde baby groter. Het invriezen van de eigen rijpe eicellen -wat in sommige steden al mogelijk is- zou een oplossing kunnen zijn om op latere leeftijd gezonde kinderen te kunnen krijgen. Daarbij ben ik van mening dat een kind na je 45ste jaar niet goed is, omdat het kind dan oude ouders krijgt. In die zin ligt er altijd verantwoordelijkheid bij de ouders. Het belang van een kind staat uiteraard voorop. Dus in die zin zou je kunnen zeggen: waarom onnodig risico's lopen op een ongezond kind als men eenmaal getrouwd is? Er zijn mensen die bezwaren hebben gezien het sociaal-maatschappelijk probleem: het niet op tijd krijgen van een echtgenoot en daardoor de kinderwens voor altijd moeten loslaten. Maar daarover ben je snel uitgesproken. Oplossingen om dat probleem aan te pakken komen dan weer niet boven tafel. Graag hoor ik hoe u over deze medische toepassing denkt.

Antwoord

Het invriezen van gezonde eitjes, met het oog op de toekomst, lijkt me niet een weg die we op moeten. Voor de rest begrijp ik de vraag eerlijk gezegd niet zo goed.

Drs. N. Wolswinkel

Tags in dit artikel:

medisch
1 reactie
Cloudsadmirer
Vraagstelster,

Niet voor niks ben je na je 30e minder vruchtbaar. Je bent daarvoor het vruchtbaarst om de eenvoudige reden dat het ook het gezondst is om dan kinderen te krijgen! En nee, hiermee zeg ik niet dat het dus ongezond is om daarna ook kinderen te krijgen.

Ga je invriezen en weet ik wat al niet meer krijgen veel vrouwen erg laat kinderen met alle (volksgezondheids)gevolgen van dien. De cijfers zijn bekent.