Baby's wil is wet

Ds. M. (Michel) van Heijningen / 13 reacties

Vraag

Ik heb een paar afleveringen gekeken van het programma 'Baby's wil is wet'. Een hulpverlener probeert er door middel van telepathie achter te komen wat een baby/peuter voelt en wil. Mij valt op dat de telepathist meestal heel knappe inzichten heeft en heel bruikbare adviezen geeft. De baby/peuter wordt dus ook heel goed op weg geholpen. Mijn vraag is allereerst: hoe kan dit? Hoe kan iemand dingen weten die hij logischerwijs helemaal niet kán weten? En is telepathie schadelijk voor het kind en de ouders? Komen zij in de macht van de telepathist? Ik geloof sowieso niet dat dit iets van God is, hoe is het dan mogelijk dat er uit een verkeerd iets toch heel knappe inzichten en heel bruikbare adviezen komen? Je zou bijna denken dat zoiets nuttigs gewoonweg niet verkeerd kan zijn?

Antwoord

Beste vriend(in),

Dit antwoord liet even op zich wachten, mijn excuses daarvoor. De reden is dat wij als gezin er een dochter en zusje bij kregen. Tegelijk maakt dat de vraag toepasselijk...

Ik wil graag een kort antwoord geven. Volgens mij is er op deze site en verder op het internet voldoende meningsvormende informatie aanwezig over dit soort zaken. (zoekterm “occult”, en b.v. antwoorden van M. J. Paul).

Allereerst een omschrijving van telepathie. Telepathie, iets van afstand ´weten´ of aanvoelen op een onverklaaarbare wijze. Dat kan op verschillende manieren. Soms voelen moeders en (pasgeboren) kinderen elkaar aan zonder dat daar een verklaring voor is; je zou dat telepathie kunnen noemen. Ik denk dat het in dit geval gaat om een soort instinct (vergeef me het woord) dat in ons mensen ingeschapen is.

Wanneer je echter spreekt over telepathie in de zin van jouw vraag en het beoogde programma, dan hebben we het over een zogenaamde zesde zintuig. Mensen geven aan iets te weten dat anderen niet weten, men krijgt boodschappen uit een “andere werkelijkheid” of van een “hogere macht”.

Ik ga er even aan voorbij dat veel lieden die zeggen zo´n zesde zintuig te hebben gewoon boerenbedrog plegen. Als je er geld mee kan verdienen dan zijn mensen tot veel dingen in staat...

Wanneer er echter wel contact is met de andere werkelijkheid of de hogere macht, want dat kan (!) dan gaat het hier niet over de God van de Bijbel, de Vader van jezus Christus. Dat stel je zelf ook al vast in je vraag. En terecht. Ik hoef je dan dus niet uit te leggen dat het dan gaat om contact met de vorst der duisternis. Hij komt ook op een bijzonder manier met sommige mensen in contact. In de Bijbel vind je daar ook voorbeelden van, denk aan de tovenaars in Egypte, de waarzegster van Endor en het meisje met de waarzeggende geest in Filippi. Veel zeggend trouwens de term “waarzeggende geest”, het klinkt mooi, maar Paulus legt haar het zwijgen op, Hand 16:16.

Zo kan het ook zijn dat deze telepathist de 'waarheid' spreekt, maar als die waarheid uit een verkeerde bron komt, dienen we afstand te houden.  Kortom: dit is geen programma voor een christen. Niet kijken dus!

Kan iets nuttigs verkeerd zijn? Ja, als je er uiteindelijk verder bij God vandaan komt dan is het verkeerd, ook al is het nuttig. Dat kan ook bij op zich onschuldige dingen, maar zeker geldt dit van occulte zaken.

Beste vriend(in), wil je meer weten over dit onderwerp dan verwijs ik je naar verschillende publicaties van prof. dr. M. J. Paul. Mijns inziens heeft hij ene helder zicht op deze dingen en zijn zijn boeken het aanbevelen waard.

Aan ons de oproep om niet de verborgen omgang met satan te beoefenen, maar ons te oefenen in de verborgen omgang met God, zie Psalm 25.

Met hartelijke groeten,
Michel van Heijningen

Lees meer artikelen over:

babyoccult
13 reacties
Alphonsus
In dit soort zaken is 99 % of nep, of slim boerenbedrog, of gebaseerd op jarenlange "ervaring" van wat hoogstwaarschijnlijk waar kan zijn, of van slim uithoren.
Sliedrechtman
Inderdaad Alphonsus het is bedrog doch helaas erg overtuigend gebracht. Hij is een zogenaamde 'cold-reader'. Hij voelt de sfeer goed aan en reageert op de ouders. Een goed artikel over deze man is te vinden op : http://www.skepsis.nl/blog/2009/11/een-miskraam-van-derek-ogilvie/
petrus
Nee, dit is helaas géén nep, géén slim boerenbedrog, maar héél knap en héél echt. Alleen is het wel zo occult als het maar zijn kan.
Afkomstig uit het rijk van de duisternis, en dus 100 % demonisch. De telepatist wordt gebruikt door de duivel. De tovernaars van de Farao waren ook héél knap en kundig. Mensen kijk toch uit!!!!!!!!!!

Ontwaakt, gij die slaapt, en staat op uit de dood, en CHRISTUS zal over u lichten!!
Catherine
Ik denk dat er meer is tussen hemel en aarde. Het ontkennen ervan maakt dat het er niet zou zijn. Maar de bijbel waarschuwt ons ervoor immers ? Er is een man in Amerika die al die oplichters (want dat zijn het) ontmaskert. Ook die lui die zgn opereren zonder wond achter te laten. Zij werken met dierenorganen, het slachtoffer is geen willekeurig iemand, maar een medewerker. Er is er ook eentje op tv, die misbruik maakt van het verdriet van mensen. Die hebben iemand verloren bij een vreselijke ramp, zo'n "ziener" vertelt dan dat hun geliefde het goed maakt, gelukkig is en over hen waakt ! Walgelijk.
Cloudsadmirer
Petrus,

Er zijn zeker mensen die zo zijn. Misschien Derek en Shar ook wel. (sorry dat ik namen noem) maar er is een uitzending van Zembla geweest over de praktijken van Shar. Een Amerikaanse man(waar Catherine het over heeft) die thuis is in dat truckenwereldje voorspeld zo welke letters 'de ziener' gaat noemen! Het is vreselijk nep en bedrog en de mensen betalen zich er scheel aan.

Vraagstelster, ik heb ooit één uitzending gezien van de babyfluisteraar, puur om te kijken wat dat nu is en wat daar zo 'occult' aan is. De hele aflevering heb ik zitten glimlachen want die man is gewoon een uitzonderlijk goede psycholoog en hij heeft veel kennis van de interactie tussen lichaam en psyche. Hij had gewoon logische adviezen en conclusies en verdraaid dat tot: 'de baby zegt tegen mij..... blablabla'.

Verder wil ik wel zeggen dat de ogen van de babyfluisteraar op mij wel duister overkomen. Er straalt iets 'vaags' uit.
petrus
Rinske, was het maar 'nep' en 'bedrog', dan was het nog redelijk 'onschuldig'. Maar het is occult, demonisch, en wie zich er mee in laat, wordt er mee belast en krijgt vroeger of later problemen. Omgang met of betrokkenheid bij het occulte is nóóit zonder gevolgen.
petrus
En over die ogen: het oog is de spiegel van de ziel.
Reinier
Interessante gedachte, Petrus. Kun je wat bijbelteksten noemen die dat onderbouwen?
petrus
@reinier
Wat vind je een interessante gedachte?
En waar wil je precies onderbouwing met Bijbelteksten voor?
Cloudsadmirer
Petrus, over die babyfluisteraar kan ik me nog indenken dat hij zich inlaat met occulte zaken, ik weet het wel zeker eigenlijk. Maar.....

Baby's die praten is ONMOGELIJK en dat kan dus niet. De duivel zal dan wel tegen hem spreken maar die kinderen ZEKER NIET. Ik ben nog net iets te nuchter om dat te geloven.
Verder kan praten met overledenen AL HELEMAAL NOOIT aangezien die of in de Hemel (waar niet aan de aarde gedacht word) of in de hel (waar doden het nooit 'goed' zullen hebben) zijn.

Die 'ziener' is gewoon lachwekkend om naar te kijken zo nep dat het is. Ik vind haar alleen maar duister omdat ze zo ontzettend goed mensen aan het verleiden/oplichten/bedriegen is. Maar het mag duidelijk zijn dat die praktijken nooit en te nimmer ECHT kunnen zijn.
Reinier
@Petrus
interessante gedachte: "wie zich er mee in laat, wordt er mee belast en krijgt vroeger of later problemen. Omgang met of betrokkenheid bij het occulte is nóóit zonder gevolgen."

Het klinkt plausibel en ik ben benieuwd of je dit kunt onderbouwen?
petrus
@Reinier
Het is mijn persoonlijke overtuiging, die gebaseerd is op ervaring.
Ik heb geen kant-en-klare Bijbeltekst erbij paraat. Ik hoop niet dat je dit teleurstelt.
Catherine
Zo is er ook een paardenfluisteraar, katten- en hondenfluisteraar. Er wordt wat afgefluisterd. Ik heb een kat die behoorlijk gestressed is, de reguliere dierenarts kan daar niet veel aan doen, behalve wat kalmeringstabletjes. Iemand raadde mij een mevrouw in Amsterdam aan. Ik heb haar gemaild, ik kon komen, op vrijdagavond 6 uur, 200 euro voor het 1ste consult, exl medicatie en therapie. Jaaa daaag. Dus EN occult EN slim ook nog. Ik ga mijn kat niet blootstellen aan dergelijke tovenarij.