Geloofszekerheid en belijdenis

Ds. A. Simons / Geen reacties

Vraag

Aan ds. Simons. Ik wil graag belijdenis doen in onze PKN-gemeente, maar ik heb nog geen geloofszekerheid. Ik heb wel het verlangen om Christus te volgen. Kan ik het dan wel verantwoorden om op belijdeniscatechisatie te gaan? In die periode kan ik toch ook geloofszekerheid krijgen? Anders volg ik nog een jaar catechisatie. Of mag je toch onbekeerd belijdenis doen?

Antwoord

Laat ik beginnen om je laatste vraag eerst te beantwoorden. Mag je onbekeerd belijdenis doen? Als we “belijdenis afleggen” willen verstaan in het licht van de Heilige Schrift dan moet ik zeggen: Nee! Of we moeten “belijdenis afleggen” een andere in vulling geven dan de Bijbel doet.  Lees vooral in dit verband Romeinen 10:9: “Indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus Christus en met uw hart geloven dat Hem God uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden.”

Bijbels gezien betekent dit woord belijden; nazeggen wat God voorzegt. Ik wil je vragen hoe wil je dit nazeggen: met mond en hart? Of alleen met de mond? In het laatste geval ben je een mondbelijder, een verstandelijke naprater. Volgens mij vind je nergens in de Bijbel grond om zo belijdenis te doen.

Toch kan er een geestelijke worsteling zijn rond het doen van belijdenis. Een strijd rondom de vraag; kan ik wel belijdenis doen? Is mijn belijdenis wel oprecht? Wat kunnen er een vragen omhoog borrelen in ons leven als het er op aan komt . Wat is Gods weg met ons? Ik zou je willen vragen, waarom wil je belijdenis doen? Niemand verplicht jou om het te doen. Of verlang je om ook in het midden van de gemeente Zijn Naam te belijden? Of misschien heb je wel een honger en dorst naar brood en wijn? Misschien een hunkering naar de tekenen van brood en wijn? Een verlangen naar onderwijs en meerdere kennis van die dierbare Persoon? Belijdenis doen heeft immers ook iets in zich van toegang vragen tot het sacrament van het Heilig Avondmaal (lees het opschrift boven Kort Begrip).

Als het zo ligt in jouw hart dan raad ik je aan om je in de weg te stellen van het onderwijs rond het doen van belijdenis. Ga deze weg met gevouwen handen in. God belooft dat hij de middelen wil zegenen. Tijdens de catechese wil God duidelijkheid geven in de weg die je gaan mag. Zo kunnen ook de gesprekken meewerken om meer licht en duidelijkheid te ontvangen. Ik wens je van hart Gods zegen toe met de woorden van de Heere Jezus zelf: “Wie achter Mij wil komen, die verloochene zichzelf en nemen zijn kruis op en volge Mij.” Bereid? Wonderlijk leven: Hem volgen met mond en hart, in Woord en daad.

Een hartelijke groet uit Vinkeveen,
Ds. A. Simons

Lees meer artikelen over:

belijdenis