Onregelmatige menstruatiecyclus

dr. Nomen Nescio / Geen reacties

Vraag

Mijn menstruatiecyclus is altijd heel onregelmatig geweest. Vaak zweet ik voor en tijdens de menstruatie 's nachts erg veel. Ook komen er de eerste twee dagen vaak hele stolsels mee. Het laatste jaar ben ik ook enorm duizelig, zo erg dat ik soms dagen bijna niet kan functioneren. Ook voel ik me heel erg moe en lusteloos. Nu heb ik drie weken later weer buikpijn en lijkt het net of het er doorheen komt. Zou het kunnen zijn dat ik in de overgang ben? Ik ben 25 jaar en heb een kinderwens. Is die beperkt, omdat ik altijd heel onregelmatig ben?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Allereerst mijn excuses voor de late beantwoording van de vraag, maar hopelijk heb je nog iets aan mijn beantwoording.

Als ik je vraag goed heb begrepen gaat het in de eerste plaats om het probleem van de onregelmatige menstruatie en de angst dat de onregelmatige menstruatie samenhangt met een verminderde vruchtbaarheid. Daarnaast is er nog de vraag of dit mogelijk zou kunnen wijzen op een vervroegde overgang.

Om met het tweede te starten: de kans dat je nu al in de overgang bent is ontzettend klein. Bovendien wijzen je klachten daar ook niet op. Wanneer een vrouw vervroegd in de overgang raakt (d.w.z. voor het 40e levensjaar, wat bij 1 procent van de vrouwen voorkomt), is er sprake van het overslaan van de menstruatie (minstens 4 maanden geen menstruatie meer hebben), en het hebben van overgangsverschijnselen als bijvoorbeeld opvliegers (plotseling zweetaanvallen, roodheid, etc).

Wat betreft de menstruatiecyclus geef je aan dat die heel onregelmatig is. Uit het verhaal wordt mij niet helemaal duidelijk hoe onregelmatig de menstruatie nu is (hoeveel dagen varieert het?).

Een normale cyclus (de periode van de eerste dag van de menstruatie tot de eerste dag van de volgende menstruatie) is niet korter dan 21 dagen en niet langer dan 42 dagen. Dit is afhankelijk van de duur van de rijping van het eitje die kan wisselen; de tijd na de eisprong tot de menstruatie is bijna altijd 14 dagen. Het moment van de eisprong kan de vrouw soms voelen als een lichte onderbuikspijn. De bloeding zelf duurt meestal niet korter dan 1 dag en niet langer dan 7 dagen. De variatie van vrouw tot vrouw is echter groot. Een onregelmatige cyclus kan heel veel oorzaken hebben en deze zijn vaak gelegen in de hormonenbalans of in afwijkingen van de geslachtsorganen, zoals afwijkingen van de eierstokken, vleesbomen of poliepen in de baarmoeder en endometriose. Hormonale afwijkingen kunnen gelegen zijn in de schildklier en ook overgewicht is een belangrijke oorzaak die leidt tot een onregelmatig menstruatiepatroon. Afvallen is dan zeer belangrijk om zodoende weer een regelmatige cyclus te krijgen!

De klacht van het nachtzweten tijdens en voorafgaand aan de menstruaties heeft te maken met een veranderde hormoonhuishouding ten tijde van de menstruatie. Wanneer de menstruaties elke keer zeer hevig zijn en er sprake is van veel bloedverlies, kan dit op den duur leiden tot een verlaagd hemoglobine (Hb) gehalte in het bloed (dit is echter bij zeer forse menstruaties) doordat je teveel ijzer verliest. Dan kun je a-specifieke klachten krijgen als moeheid, snellere hartslag etc.

Ik zou je willen adviseren om bij te houden hoe lang je cyclus duurt (periode tussen de menstruaties) en tijdens de menstruatie de hoeveelheid bloedverlies bij te houden (hoeveel tampons, inlegkruisjes etc.) en met deze gegevens bij de huisarts langs te gaan om je probleem te bespreken. Gezien het feit dat ik op grond van je verhaal niet zomaar een diagnose erop kan plakken, kan ik ook geen uitspraken doen over eventuele verminderde vruchtbaarheid. Ik zou me hier ook niet bij voorhand grote zorgen over maken.

Tags in dit artikel:

medisch