Homo-verlangens

Ds. W. van Vlastuin / Geen reacties

Vraag

Ik ben man en de laatste tijd verlang ik steeds meer naar een man. Iets wat ik niet wil, maar toch opkomt. Hoe kom ik hier ooit van verlost? Mijn therapeut zei hierover: Je moet het een plaats geven in je leven. Dat kan ik niet accepteren. Weet u hier een antwoord op?

Antwoord

Beste Vriend. Wat is het ontzettend moeilijk om tegen zonde te strijden. Het eerste is wel dat we zonde als zonde zien. En tegen onszelf en tegen onze eigen wil in ons het absolute Woord van God voorhouden.

Vervolgens is er Eén Die de zonde heeft overwonnen, de Heere Jezus Christus. Bij Hem moeten we zijn om de schuld van de zonde te verliezen, maar ook opdat de kracht van de zonde wordt gebroken. Het geloven is dat we het op Hem laten aankomen, opdat Hij de zonde breekt. Het is altijd weer onze neiging dat wij zelf de zonde overwinnen, maar dat is dweilen met de kraan open. Wij kunnen niet een zonde doden.

Het geloof zegt er amen op dat Rom. 6:11 verklaart dat wij der zonde dood zijn. En dan moet je zoveel zondemacht in je zien en ervaren dat een stroom van ongerechtigheden de overhand heeft over je. Wat is het geloof een wonderlijk iets; een bewijs van de zaken waarvan je het tegendeel gevoelt. Het is door de Heilige Geest dat we de werkingen van het lichaam doden. De liefde van God in het hart is de kracht om de zondekracht te doden. En wat is dan de praktijk? Dat we ons leven lang met onze zondige aard hebben te worstelen. Soms worden zonden in dit leven compleet overwonnen, maar niet zelden hebben christenen daar hun leven voor nodig.

Het christenleven is een leven van strijd. En wie wil dat nu? Het lijden van deze tegenwoordige tijd is echter niet te waarderen tegen de heerlijkheid die geopenbaard zal worden. Laat de eeuwigheid onze gedachten bepalen.

Het voorgaande is de geestelijke houding. Misschien is er ook praktisch wel wat te zeggen. Ik weet niet of u getrouwd bent. Of dat u anderszins een hulp hebt. Het lijkt mij heel belangrijk om deze strijd samen met een ander te strijden, iemand die echt naast je staat.

Verder; welke lectuur lezen wij? Welke vrienden hebben wij? Hoe brengen wij onze vrije tijd door? Welke ruimte krijgt de duivel om op onze gevoelens in te spelen? Wanneer de begeerte er is, gelijk bidden tot God. Vul je gedachten met reine en zuivere onderwerpen.

Ik hoop dat dit enigermate richting kan geven. Ik voel wel aan hoe geweldig verlammend de strijd soms kan zijn. Hoe teleurgesteld u bent in uzelf. Houd aan, grijpt moed. Wie volharden zal tot het einde, zal zalig worden.

Ds. W. van Vlastuin

Tags in dit artikel:

geaardheid