Schiep naar Zijn beeld

Ds. H. van Oostende / 3 reacties

Vraag

In Genesis 1:27 lezen we dat God de mens schiep naar Zijn beeld. Wat wordt hiermee bedoeld? Dat de mens gelijkenissen heeft met God?

Antwoord

Geachte vraagsteller,

Het is een heel bekend woord dat u aanhaalt uit Gen. 1:27: wat wordt nu eigenlijk bedoeld met het feit dat God de mens schiep naar Zijn beeld? Vergeet dan niet dat er nog iets achterstaat. Je moet a.h.w. in één adem lezen wat er dan nog volgt: “man en vrouw schiep Hij ze.” In het Hebreeuws staat zelfs letterlijk, dat God de mens mannelijk en vrouwelijk schiep, als het evenbeeld van Zichzelf.

Het beeld van God geeft dan ook de bijzondere positie van de mens aan en is de toerusting om de opgelegde taak te kunnen vervullen: het beheer over de aarde en de dieren. In de loop van het boek Genesis blijkt uitvoeriger wat dat mens-zijn inhoudt: God spreekt met de mens, de mens dient en aanbidt Hem. De mens heeft gedachten, kan nadenken over verleden, heden en toekomst en hierover spreken. Het voorrecht gemaakt te zijn naar het beeld van God is niet beperkt tot de eerste mensen en is ook niet helemaal verloren gegaan met de zondeval. Bij de zondeval is de relatie tussen God en mens wel verstoord, maar niet helemaal verbroken. Het NT geeft t.a.v. het beeld van God aan, dat het nodig is vernieuwd te worden (Kol. 3:10) en de nieuwe mens aan te doen die naar de wil van God is geschapen (Ef. 4:24).

Deze notie “geschapen naar Gods beeld” heeft belangrijke consequenties voor wie die afzonderlijke mens is. Je menselijke waarde wordt niet bepaald door prestaties of bezit of het oordeel van de medemens, maar door de schepping van God. Daarom wordt in de joods/christelijke traditie de beschermwaardigheid van het leven hoog gewaardeerd. Gods zegen en beloften aan de mens vormen de basis van zijn bestaan. Ze worden later uitgewerkt (Gen. 2) en zijn bepalend voor 3:15–19 en verdere beloften in de Bijbel. De liefde van God voor Zijn schepping vormt het fundament van Zijn verlossingswerk na de zondeval: de herschepping.

Zo heeft de mens de opdracht om samen God te vertegenwoordigen, samen Zijn schepping te beheren. God heeft bedacht dat mannen dat niet alleen kunnen en vrouwen evenmin. Alleen met elkaar weerspiegelen zij God. Zo wordt er aan Zijn veelzijdigheid nog enigszins recht gedaan, zo las ik bij een collega in mijn dagboekje bij Gen. 1:27!

Ds. H. van Oostende

3 reacties
Kaboozy
Tsjonge, zo´n prachtig en heerlijk antwoord.

Bedankt hiervoor, Ds H. van Oostende.
Alphonsus
"Naar zijn beeld en gelijkenis":

Eén aspect b.v. is het reeds genoemde gegeven dat de mens begiftigt is met verstand en daadkracht.
Door de zondeval is de moeite en het onvolmaakte gekomen.

Daar waar God schept naar het welbehagen van Zijn wil en één woord van Hem voldoende is om te scheppen, kan de mens ook scheppen. Alleen het menselijk scheppingswerk komt na veel moeite, teleurstellingen en inspanning tot stand stand.
Daarbij is het door God geschapene vrij van verval, terwijl al het door de mens gemaakte uiteindelijk verloren gaat.

Zo zijn er nog meerdere aspecten te noemen, maar denk hierover maar eens na en neem Zijn woord er dan bij.
Catherine
Wat ik zelf heel mooi vind. Ik heb eens een preek gehoord over de schepping, de predikant ze: God schiep de vrouw niet uit de voeten van de man, omdat zij niet door hem vertrapt mag worden, ook niet uit zijn schedel, opdat zij niet het hoofd van de man is, maar uit de rib, omdat zij aan zijn zijde mag verblijven. NAAST dus.