Ongelovig maar wel geïnteresseerd

Ds. W. van Vlastuin / Geen reacties

Vraag

Ik zit vol met vragen over het geloof. Allereerst wil ik even kwijt dat ik niet geloof, maar daarin wel geïnteresseerd ben. Ik denk dat ik niet in God geloof omdat ik zo niet ben opgevoed. Ik denk ook dat veel mensen wel gelovig zijn omdat ze zo zijn opgevoed. Het is moeilijk om te geloven als je er als kind weinig mee in contact gekomen bent.

Deze email stuur ik omdat ik wat meer duidelijkheid wil. Ik woon in een dorp waar veel gereformeerde mensen wonen. Laatst vroeg ik aan een mevrouw of ik een aantal vragen mocht stellen over haar geloof. Ik werd genegeerd en ze liep door. Dat kon ik enigszins begrijpen. Ik zal uitleggen waarom. Ik luister naar death metal. Dat is agressieve muziek. Vaak anti- christelijk en satanisch. Ik zelf ben geen satanist of anti-christelijk, maar ik luister naar die muziek omdat ik het leuke muziek vind. Ook vind ik de kleding die daarbij hoort heel mooi. Dat zijn dus gothic dresses, meestal zwart met hele lange mouwen die in punten uitlopen en gewoon een lange rok. Maar ik kan wel begrijpen dat deze kleding er dreigend en satanisch uitziet en begrijp ik waarom die mevrouw mij negeerde. Daarom probeer ik nu via een email contact te zoeken, want een andere oplossing kon ik me niet bedenken. Ik hoop dat jullie mij niet negeren.

Met de volgende vragen loop ik al een tijdje:

1. Waarom lopen veel vrouwen in rokken? Is dat uit de bijbel te halen of is dat door de kerk gezegd?
2. Waarom is echtscheiding verboden?
3. Waarom staat er op alle Jezus-afbeeldingen dat hij door zijn handen is gekruisigd, terwijl hij juist door zijn polsen is geslagen?
4. Waarom mag er geen televisie in huis staan?
5. Voelen jullie je verplicht om elke zondag naar de kerk te gaan?
6. Hoe erg wordt het opgevat als je voor het huwelijk met iemand gemeenschap hebt?
7. Wat is het verschil tussen alle christelijke geloven? Daarmee bedoel ik luthers, gereformeerd, jehovagetuige, katholiek, enzo?

Ik hoop echt dat jullie me kunnen helpen want deze vragen dwalen al heel erg lang door mijn hoofd.

Antwoord

Beste vriendin. Uit jouw vragen begrijp ik dat het voor jou niet duidelijk is wat de kern van het christelijk geloof is. Dat is namelijk absoluut niet dat je je aan regeltjes houd. Wat is dan de kern van het christelijk geloof? Dat je de Heere kent. Dat je je eigen hart kent. Dat je de Zaligmaker kent voor de vergeving van je zonden. Dat de Heilige Geest in je hart woont. Dat je diep in je hart vrede hebt met God. En dat je liefde hebt tot de Heere en daarom voor Hem wilt leven.

Vergelijk het maar met een huwelijk. Als je als man en vrouw gelukkig bent getrouwd, wil je voor elkaar leven. Je hebt talloze relaties in dit leven, je bent met allerlei dingen druk, maar in al die situaties blijf je de getrouwde man en vrouw. Je huwelijk stempelt al je bezigheden.
Zo is het met het christelijk geloof ook. De omgang met de Heere is de kern van het christelijk leven. Dat stempelt het hele dagelijkse leven. Dat is geen kwestie van niet mogen, maar een liefdevolle vanzelfsprekendheid.

1. Waarom lopen veel christen-vrouwen in rokken? Omdat zij geen mannen zijn en niet zo zijn geschapen. Het lijkt hen een goed middel om uit te laten komen dat er verschil is tussen man en vrouw.

2. Waarom scheiden christenen niet? Omdat de Heere hen bij elkaar bracht. Wat heeft de Heere er een verdriet van als we Zijn werk kapot maken. En daarbij: scheiden geeft de gedachte dat het "huwelijk" van de Heere Jezus met Zijn kinderen ook zo wisselvallig kan zijn. Een christelijk huwelijk laat immers iets zien van de relatie tussen Christus en Zijn christenen.

3. Het is een vergissing als Jezus-afbeeldingen laten zien dat Jezus door Zijn handen is geslagen.

4. Veel christenen hebben geen TV omdat ze bang zijn dat dat aan de verhouding met de Heere Jezus schade zal doen. Er komt zoveel onreinheid over de TV, dat is dodelijk voor de reine verhouding van christenen met Christus.

5. Stel je voor dat een man het erg zou vinden om bij zijn vrouw te zijn. Dan klopt er toch iets niet in dat huwelijk? Zou dan een christen het erg vinden om bij Jezus Christus in Zijn huis te zijn en Zijn Woord te horen en Zijn liefde in het hart te voelen? De kerk is de plaats bij uitstek waar wij de Heere Jezus ontmoeten door de Heilige Geest. Het bijwonen van kerkdiensten is geen verplicht nummer, maar vormt een wezenlijk onderdeel van de verhouding met de Heere.

6. Christenen en christinnen willen gemeenschap graag bewaren voor het huwelijk. Zij weten dat een te vroeg geplukte vrucht niet rijp kan worden. Zij weten dat het de wens van de hemelse Vader is om huwelijksgemeenschap te bewaren voor het huwelijk. Daarom vinden zij het heel erg als zij hun eigen leven niet rein bewaren.

7. Er is maar één geloof, namelijk het bijbelse geloof in de Heere Jezus
Christus. De bijbel zegt dat de Heere Jezus God en mens is, dat Hij de Enige en de Volkomen Zaligmaker is. Daarvan is een christen helemaal overtuigd. Daarom wil hij geen jehova zijn, want deze ontkennen dat Jezus Christus, God is. Daarom wil hij niet rooms zijn, want de roomse kerk zegt dat Jezus Christus slechts voor 95 procent de zaligheid heeft verworven. Veel luthersen vandaag geloven niet meer echt dat de bijbel het Woord van God is. Christenen zijn een vriend van allen die de Heere Jezus liefhebben boven alles en iedereen. Waar ze ook in de wereld wonen en bij welke kerk ze ook horen.

Beste vriendin, ik hoop dat ik een beetje een antwoord heb kunnen geven op al je vragen. Ik hoop vooral dat je inziet dat de kern van het christelijk geloof liefde is. Wij hebben de Heere lief. En daarom hebben we verdriet over alles waar de Heere verdriet van heeft. Of dat nu bij onszelf is of bij een ander. De liefde tot de Heere maakt dat wij leven zoals wij leven.

Ten slotte wil ik je aansporen om onze God te zoeken. Hij is een heel goede God. Zonder deze God is je hart onrustig, of niet soms? De echte rust en vrede voor je hart vind je in de Heere. Hij wil ook jouw God zijn. Je bent niet gelovig opgevoed, maar Hij kruist nu jouw levensweg, opdat je van Hem hoort en er zin in krijgt om Hem te zoeken en te dienen.

Je ds. W. van Vlastuin

Lees meer artikelen over:

God zoeken