Kinderen WK verbieden

Ds. M.A. Kempeneers / 41 reacties

Vraag

Nederland moet tijdens het WK verschillende keren voetballen. Wij hebben geen televisie, maar via de computer kun je de wedstrijden ook volgen. Moeten wij dit onze kinderen verbieden?

Antwoord

Ik ben blij dat deze vraag nog gesteld wordt. Want velen uit onze gezindte misbruiken de ruimte en de vrijheid die er met de computer is gekomen en kijken gewoon. Al dan niet in het geheim. En laat ik dat ook zeggen: de verleiding is echt ontzaglijk groot. Ons hele land is in de ban van het voetbalgebeuren. Er wordt op veel manieren geapelleerd aan nationale gevoelens. “Wij” moeten voetballen, “wij” hebben gewonnen, “wij” hebben verloren. Je kunt je er eenvoudigweg bijna niet aan onttrekken. En het spelletje boeit heel veel mensen. Zeker ook de jeugd. Het houdt ze bezig, ook op school. Ik hoorde van mijn kinderen dat er gejuich in heel de Pieter Zandt Scholen gemeenschap te horen was, toen Nederland scoorde. En als je dan de mogelijkheid en de gelegenheid hebt om te kijken, dan moet je wel heel sterk in je schoenen staan om het niet te doen.

Maar, het kan echt niet. Natuurlijk is het spelletje op zich niet zondig. Maar het hele evenement en alles wat er gebeurt, de hele entourage, de verdwazing, de exorbitante bedragen die erin omgaan, de afgoderij die er met de spelers gepleegd wordt, het hele WK voetbal is het toppunt van werelds vermaak. God en het wereldse vermaak staan tegenover elkaar volgens 1 Johannes 2:15: “Hebt de wereld niet lief, noch hetgeen in de wereld is; zo iemand de wereld liefheeft, de liefde des Vaders is niet in hem.”

En hoe mooi het op zichzelf ook is, en hoezeer je er ook van kunt genieten, het WK-voetbal is zonde. De Bijbel noemt het “de genieting der zonde” (Hebreeën 11:25). De Schrift doet niet net alsof er in de wereld niet te genieten is. Dat is er wel degelijk. Maar als je dan van de wereld en met de wereld wil genieten, dan moet je ook bereid zijn om daar de prijs voor te betalen. De vergelding des loons, zo zegt Hebreeën 11:26. En dat is de eeuwige rampzaligheid.

Beste ouders, denk toch aan uw doopbelofte. Straks sta je met je kinderen voor Gods rechterstoel. En als je dan te toegeeflijk bent geweest en je hebt je kinderen toestemming gegeven om de brede weg op te gaan, dan zullen uw kinderen tegen u getuigen. De wet en ook het evangelie zal tegen u getuigen. En de Heere zal een rechtvaardig vonnis moeten vellen. De wereld gaat voorbij en haar begeerlijkheid. Maar ook al degenen die van de wereld waren en met de wereld hebben verkeerd, zullen vergaan.

Ik hoop dat u niet zult ingaan op deze zeer sterke verzoeking. Want u kunt het voor God echt niet verantwoorden.

Nog een advies, neem een abonnement op kliksafe want dat filter blokkeert de WK-wedstrijden. Althans, het wordt heel moeilijk om het via de normale kanalen te volgen. Misschien kan de jeugd wel weer een omweg vinden om het filter heen, maar dat is dan hun verantwoordelijkheid. Als u open internet hebt, is het uw verantwoordelijkheid.

Ouders, ik bid u Gods genade van harte toe. En we zullen maar hopen en bidden dat Nederland zo spoedig mogelijk zal verliezen. Of nog beter, we zullen bidden om de bekering van land en volk. Of de Heere in de toorn aan Zijn ontferming wil gedenken.

Elburg, ds. M. A. Kempeneers

Tags in dit artikel:

opvoedingsport(en)
41 reacties
lindajohan
Weet u niet dat van de atleten die in het stadion een wedloop houden er maar één de prijs kan winnen? Ren als de atleet die wint. Daarom ren ik niet als iemand die geen doel heeft, vecht ik niet als een vuistvechter die in de lucht slaat. Ik hard mezelf en oefen me in zelfbeheersing, want ik wil niet aan anderen de spelregels opleggen om uiteindelijk zelf te worden gediskwalificeerd. 1 Korintiërs 9:24-27