Trek geen juk aan met de ongelovige

Ds. J. Kot / Geen reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 16 jaar en ben verliefd op een ongelovige jongen. Er wordt steeds gesproken over: “Trek geen juk aan met de ongelovige.” Maar wat houdt 1 Korinthe 7:13 dan in? “Ene vrouw die enen ongelovige man heeft, en hij tevreden is bij haar te wonen, dat zij hem niet verlate.” Dan mag je toch WEL trouwen met een ongelovige? Ik heb me tot nu toe steeds aan deze laatste tekst vastgehouden.

Antwoord

Ik kan natuurlijk op deze vraag een heel theologisch betoog gaan houden, maar ik denk dat dit geen nut heeft. Uit de korte vraagstelling blijkt dat je zelf heel goed weet dat je verkeerd bezig bent. Alleen denk ik dat je probeert dat met een bijbeltekst toch nog wat goed te praten of af te dekken. Maar de tekst die je noemt past helemaal niet op jouw situatie. Het gaat in 1 Kor. 7 vers 13 over mensen die getrouwd zijn. En je kunt weten dat daar in Korinthe het zendingswerk rijk gezegend is, zodat velen tot God bekeerd zijn, zowel mannen als vrouwen. Maar als nu bijvoorbeeld in een gezin de vrouw bekeerd werd en de man niet, dan kwam de vraag op, moet die vrouw dan van die man, omdat hij ongelovig is gaan scheiden. Paulus zegt: Nee, als hij bereid is dit te aanvaarden en bij die vrouw te blijven, mag je niet scheiden, want het huwelijk is een instelling van God. Maar daarbij heb je dan wel een roeping. Met hem spreken over God en Zijn dienst en proberen te winnen voor het koninkrijk Gods, te bewegen tot het geloof, zo Paulus dat zelf zegt. Ik zeg hier uitdrukkelijk bij dat dit hier staat voor mensen die getrouwd zijn. Het zou kunnen dat God die vrouw  in dit gemengde huwelijk wil gebruiken om haar man tot het geloof te brengen.

Jouw situatie is echter heel anders. Je bent niet getrouwd maar wel  bewust bezig een band aan te gaan met iemand van wie je weet dat hij niet gelooft. Dat is tegen Gods wil en daarom verkeerd. Je plicht voor God en ook voor het gezin en de familie waar je toe behoort is, om de liefdeband waar je het over hebt, te verbreken. Een liefdeband die in je verkeringstijd nog  in ontwikkeling is en nog verbroken kan worden. Maak hier een besliste keus, nu het nog kan. Want misschien al eerder, maar anders zeker in de trouwdag zal het blijken dat er tussen jullie een fundamenteel verschil ligt. Waardoor er innerlijke vervreemding en conflicten komen, of waardoor je God en  zijn dienst loslaat en beiden opgaat in de wereld. Deze verbinding zal ook onherroepelijk doorwerken in het gezinsleven.

Als je denkt dat het anders is, is het denk ik goed om je licht eens op te steken bij een medewerker van bijvoorbeeld Eleos of de Vluchtheuvel. Die mensen komen bijna dagelijks in aanraking met problemen in het huwelijk, ook veroorzaakt door een verbinding zo jij die wilt. Daarom heb ik maar één raad: Breken nu het nog kan en trek geen juk aan met een ongelovige.

Vergeet vooral in deze weg niet alles eerlijk en open neer te leggen voor Gods Aangezicht, met het gebed in je hart: Verlicht mijn hart dat duister is, wil mij naar Uw getuigenis, doen vlieden van de kwade paân en ijv’rig in Uw wegen gaan. Geve de Heere je daarbij de leiding van Zijn Geest. Heel veel sterkte.

Tags in dit artikel:

relatie met niet-gelovige