Ernstige jaloersheid

C. M. Chr. Rots - de Weger / 27 reacties

Vraag

Ik ben een moeder van 34 en verwacht ons vierde kindje. Mijn man is werkzaam in de IT. Ik merk aan mezelf dat ik altijd erg veel moeite heb met dat 'wereldje'. Iedereen heeft de duurste mobiele telefoon waarop alles te zien en te doen is en iedereen twittert. Mijn man ook. Ik heb geen moeite met het hebben van contact met andere mannen en vrouwen op zich, want dat is logisch. Maar op Twitter (wat ik zelf toch vaak onnodig gewauwel vind) komen er uiteraard ook vrouwen voorbij die met mijn man twitteren en hij met hen. Het probleem is dat het van die vrouwen zijn die er op de foto uitdagend uitzien en dan die flauwekulberichtjes... Ik kan me er zo aan ergeren! Wat is nu mijn probleem? Ik ben zwanger, dus misschien heb ik last van mijn hormonen, ik weet het niet. Ik ben zo bang dat mijn man te persoonlijk met zo'n vrouw gaat twitteren, of haar gaat ontmoeten en ons huwelijk er door onder druk gaat staan. Er is een vrouw die hij binnenkort ziet op een soort conferentie van zijn werk en dat staat me gewoon niet aan. Hoeveel huwelijken gaan er niet kapot door internet en nieuwe ontmoetingen? Ik ben gewoon bang en, ik geef toe, het is ook zeer ernstige jaloersheid. Ik voel me altijd buitengesloten, omdat hij voor mijn gevoel twee levens leidt: met zijn werk en alle contacten, ook soms na werktijd, en zijn leven met ons. Dan heb ik het gevoel dat hij dat andere leven leuker zal vinden. Mijn hoofd is gewoon in de war en er gaan iedere dag wel duizend en èèn van dat soort gedachten door me heen. Ik ben gewoon bang dat hij die vrouwen leuker gaat vinden en mij maar als een saaie piet ziet. Overdrijf ik? We hebben er al veel over gepraat, maar ik blijf zo'n gepikeerd gevoel houden over dit alles. Ik zou willen dat hij met dat zinloze getwitter zou stoppen. Ik weet dat hij geen relatie met een ander heeft, maar ik word gek van die gedachten!

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste mevrouw,

Jaloezie en het hebben van vertrouwen gaan niet zo gemakkelijk samen. Toch denk ik dat u uzelf streng moet toespreken: uw man geeft gèèn aanleiding tot de gedachten die u 'gek maken.' Zet ze dus opzij. Zorg ervoor, dat u gèèn 'saaie piet' bent! U verwacht een vierde kindje van hèm: is hij niet apetrots op u?

Natuurlijk leidt hij 'twee levens': op zijn werk worden andere vaardigheden van hem geeist dan die hij als echtgenoot en vader (thuis dus) nodig heeft. Het is toch geweldig, dat dat kan? U maakt deel uit van èèn kant van zijn leven: zonder stabiel thuisfront wordt de andere kant wel een heel lastige kant, maar u kunt niet altijd zien en weten wat uw man uitvoert! Er is vertrouwen nodig bij de manier waarop uw echtgenoot gestalte geeft aan het onderhouden van zijn gezin.

U heeft een hekel aan getwitter. U noemt dat gewauwel en flauwekulberichtjes. Tja, hij kijkt daar wellicht anders tegen aan. Nou, en, zolang u de berichtjes leest (mag lezen, wellicht) weet u waar ze over gaan. Als het flauwekul is, kunt er misschien met humor naar leren kijken: dat maakt het gemakkelijker om er mee om te gaan!

En die 'mooie' vrouw, die hij gaat ontmoeten, is zijn zwangere echtgenote niet eindeloos veel mooier voor uw echtgenoot? Zijn de drie andere kinderen niet eindeloos veel belangrijker in zijn leven dan een mooie, maar vreemde vrouwelijke collega?

U schrijft: 'hoeveel huwelijken gaan er niet kapot door internet en nieuwe ontmoetingen?' Daar tegenover zeg ik: hoeveel huwelijken gaan er niet kapot door jaloezie en een gebrek aan vertrouwen?

U ziet: voor een goede relatie zijn er twee partijen nodig die proberen elkaar (de ander) gelukkig te maken in plaats van egoistisch te gaan voor slechts 'eigen zin'. Het is goed om met uw man over deze dingen te praten. Te blijven praten. Maar kijk daarbij kritisch naar uzelf: waarom moet hij veranderen? Verander uw eigen houding tegenover hem, dat is de enige mogelijkheid om met jaloezie om te (leren) gaan. Op zich heeft een zwangerschap of hormoonspiegel daar niet mee te maken.

Ik wens u alle goeds toe!

Gode bevolen,
Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

huwelijkjaloers
27 reacties
Catherine
Vreselijk bootje ! Er is zo'n grappig spreekwoord: man en vrouw zijn 1, behalve in de trein, dan moeten ze allebei betalen. Ik wil maar zeggen, je bent 1, maar je zit niet de hele dag aan elkaar vastgeklonken. Als ik denk aan ons (destijds voorgenomen) huwelijk, hoeveel daar mis is gegaan door echtgenotes van kerkenraadsleden !!! Nu wij dat jaren later weten, worden we er nog boos en verdrietig om. Dingen in vertrouwen verteld aan een ouderling, kwamen bij een diakenvrouw EN meer dames terecht. Als ik al eens iets in vertrouwen zou vertellen aan iemand (ambts en/of beroepshalve) zeg ik er direct bij dat het onder 4 ogen moet blijven. Althans, binnenskamer in consistorie !! En daar zitten nu dus geen echtgenotes.
Thirza
Rinske@ Je schrijft zelf, alles wat ik weet, weet mijn man en andersom. Hiermee wek je de suggestie dat je dus alles (ik neem dus ook aan namen en feiten, want dat houdt alles in!) met elkaar deelt. Jij vindt dat voor jezelf kunnen, oke niks mis mee, dat is jouw mening.

Ik geef alleen mijn mening dat ik daar anders over denk, tevens geef ik aan waarom ik er zo over denk. Je geeft een reactie terug dat ik niet zo van mijn eigen situatie moet uitgaan, omdat die anders zou kunnen zijn dan die van jou. Dat kan inderdaad, maar zoals ik het heb bedoeld is dit ter verduidelijking.
Ik had ook over bijv. onze dokter kunnen praten. Ik zou het verschrikkelijk vinden als zijn vrouw van alles op de hoogte was. Of onze dominee, of een ouderling, of noem maar op. Als jij iets tegen een ander verteld zit er altijd jouw eigen kleur aan. De ander kan door jou een heel ander beeld van een persoon krijgen, ook al denk je van niet. De ander kan zich niet verweren, over wat jij tegen je echtgenoot zegt en andersom. Daarom blijf ik van mening dat het niet gepast is om alles met elkaar te delen.

Tevens zijn er vele beroepen en ambten waar je de eed aflegt, dat alles wat je ter ore is gekomen, je nooit aan anderen zult vertellen. Hoe zwaar weegt dat??!!
Ik mag dus aannemen dat jouw man of jij dus niet werkzaam zijn in een ambt of beroep waar beroepsgeheim van toepassing is?! Als dat wel zo is en jij vind, zoals je schrijft dat dat kan en dat het anderen niet aangaat, moet ik je bij deze dan toch waarschuwen. Een eed leg je niet vrijblijvend af, er is er Een die de stiile toehoorder is van alles!
Cloudsadmirer
Nou rustig maar hoor ;)

Wat ik jammer vind is dat deze discussie een voor mij heel onbedoelde wending heeft gekregen. Het ging over geheimen die je deelt met vriendinnen en niet over afgelegde eedten (schrijf je dat zo?). Ik vind dat namelijk nogal een verschil. Waar het mij om ging is dat ik geen geheim hoeft te weten die ik niet met mijn man mag delen, dan weet ik het zelf namelijk ook lliever niet. Zo duidelijker?
Cloudsadmirer
Mede daarom zou ik dus nooit psycholoog willen zijn :D
Catherine
@Rinske: wat een steekhoudende reden om een bepaald beroep niet te willen uitoefenen, nl. je man ;-P De meeste mensen kiezen voor een beroep VOORDAT ze hun partner ontmoeten.
Cloudsadmirer
Dat weet ik, Catherine, maar de meeste mensen hadden op hun 15e en 19e nog geen verkering ;)

Bovendien klopt je redenering niet, ik zei: MEDE daarom.

En nu is er m.i. genoeg over gezegd, het gaat hier over een twitterende IT'er, laten we het daar vooral bij houden ;)

Groeten
Catherine
Mij best, maar zo gaat dat nu eenmaal met reactie op reactie. Het is net een kringgesprek ;-)