Jongeman in lijdensevangelie

Dr. C. A. van der Sluijs / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over Gods Woord. Het viel me op dat er in het lijdensevangelie ergens staat dat er, ik meen in de zaal waar de Heere Jezus terecht stond, ene jongeman was, naakt, met een kleed omgord. En hij liet het kleed achter en vluchtte. Ik heb gezocht in de verklaring van Matthew Henry en in de kanttekeningen, maar er wordt verschillend over gedacht. Het zou kunnen dat die jongen in dat huis woonde en er een soort nieuwsgierigheid in hem was naar wat er gebeurde. Ik geloof dat alles wat in de Bijbel staat een bepaalde betekenis heeft, maar waarom zou een dergelijke passage in de Bijbel zijn opgenomen? En wat zou het nog meer kunnen betekenen?

Antwoord

Beste onderzoeker,

Zoek er niet meer in dan er staat. Het was nacht. De situatie was overrompelend. Sommigen leggen er een geestelijke strekking in. Zó komen wij in onze geestelijke naaktheid openbaar tijdens het volgen van Jezus. Op de vlucht! Genade alleen bekleedt ons met de mantel der gerechtigheid die Jezus bereidde met zijn kruisverdienste. Een letterlijk en figuurlijk ontdekkend gedeelte dus in de Bijbel. Maar pas op voor een ver doorgevoerde vergeestelijking! Want juist daarin blijkt dat we ontdaan zijn van de Geest van God. Als onze geest er op los fantaseert. Laat staan wat er staat en ga er naast staan.

Vriendelijke groet,
Ds. C. A. van der Sluijs