Vrouw krijgt intentieverklaring

Ds. J.R. Lammers / 8 reacties

Vraag

Wij zijn een jong stel en hebben trouwplannen. Alleen ik, de vrouw, kan een intentieverklaring krijgen om een huis te kopen, omdat mijn vriend een jaarcontract heeft. Is dit bijbels en maatschappelijk verantwoord?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

De bijbel is geen instantboek voor alle vragen van alle tijden. Daarin kun je de Geest leren kennen van waaruit de alledaagse werkelijkheid benaderd dient te worden. En die Geest, die Heilige Geest, maakt daarbij gebruik van onze verantwoordelijkheid en ons eigen denken.

We doen de Geest onrecht als we in de Bijbel instantoplossingen denken te kunnen vinden en daarbij onze eigen verantwoordelijkheid daarachter schuil kunnen laten gaan.

Ik pleit er daarom voor: nuchter denken maar wel "meditatief", m.a.w. "in gebed". Die twee sluiten elkaar niet uit, maar konden wel eens twee zijden van dezelfde medaille zijn. We leven in een andere tijd dan in de tijd van de Bijbel, ook ten aanzien van vragen als huwelijk en de plaats van de vrouw in de samenleving.

Als je wilt dat ik het nog concreter zeg, dan kun je gerust de vraag nader preciseren.

Ds. J. R. Lammers

Ds. J.R. Lammers

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Nijbroek/Amsterdam
  • Status:
    Inactief
8 reacties
Annah
???
Volgens mij begrijp ik of het antwoord, of de vraag niet.
Cloudsadmirer
Ja Annah ik ook niet!
Max
Volgens mij werkt het zo dat als je eenmaal een hypotheek 'binnen' hebt, het de hypotheekverstrekker niet uitmaakt hoe je het rondkrijgt, als je maar op tijd je lasten kunt betalen. Toen wij trouwden had mijn man ook geen vast werk, het huis staat dus op mijn naam. Ook al heb ik inmiddels maar werk voor 1 ochtend in de week, door het salaris van mijn man kunnen we gewoon de hypotheeklasten betalen.
Annet76
De vraag lijkt me duidelijk, je neemt als vrouw zaken/verantwoordelijkheden op je die eigenlijk – strikt genomen – aan de man voorbehouden zijn. Mag dat dan zomaar?
In het antwoord lees ik dat we de Bijbel niet kunnen gebruiken als een boek dat ons op dergelijke – actuele- vragen concrete antwoorden geeft. Het biedt ons niet direct oplossingen voor problemen van deze tijd. Toch houden we daarin wel verantwoordelijkheden, ook nu nog. We mogen ons dus niet verschuilen achter 'die andere tijd' om zaken recht te breien...

In de Bijbel kunnen we de Heilige Geest leren kennen die ons stuurt in ons dagelijkse leven. Dus, zo lees ik het, wanneer je dit alles in gebed doet en je de leiding ervaart uit Zijn hand, dan neem je de juiste beslissing wat past bij de tijd waarin we nu leven.
Met andere woorden: Het zijn zaken waar een ieder in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd moet zijn.
Zoiets?
Annet76
@Sabra,

Er staat in de Bijbel dat de man het hoofd van het gezin is. Wanneer de vrouw een intentieverklaring krijgt, zijn die rollen als het ware een beetje omgedraaid en is de vrouw verantwoordelijk. Het huis staat dan op haar naam en je kunt je afvragen in hoeverre dat Bijbels verantwoord is.
Ik denk – maar dat weet ik niet zeker – dat de vraag daar om draait, wat overigens helemaal niets zegt over wat ik zelf van de vraag en het antwoord vind. Daar ging het even niet over..
abgerabjt
Als de vrouw wel een intentieverklaring krijgt en de man niet hoeft nog niet te betekenen dat het huis alleen op naam van de vrouw staat. Beide namen kunnen vermeld worden in de hypotheek en de eigendomsakte. Wij zaten in een soort gelijke situatie toen wij ons huis kochten. Ik had een jaarcontract en mijn man (toen mijn vriend) had net aanzegging van ontslag gekregen. Allebei kregen we een intentieverklaring. Op die van mij stond vermeld dat mijn contract te zijner tijd omgezet zou worden naar een vastcontract. Op die van mij man stond vermeld dat hij een aanzegging van ontslag had gekregen en dat de ontslag per die datum zou ingaan. De hypotheek is verstrekt met mijn man als hoofdaanvrager en ik als partner (terwijl in feite mijn loon de basis was om de hypotheek te verstrekken) en daarmee werden wij beiden eigenaar van onze woning. En bovendien als je in gemeenschap van goederen trouwt worden de eigendommen van elk afzonderlijk bij elkaar gevoegd en wordt je beide eigenaar van de goederen.
Alphonsus
Ik denk dat Annet de vraag op de juiste wijze interpreteert.
Dit zijn overigens zaken waar je naar beste weten mee om moet gaan. Het maakt, zo ver ik kan nagaan, bijbels gezien niets uit wie nu die intentieverklaring verkrijgt. Als het maar zo is dat in het verkregen en bewoonde huis Gods woord gevolgd wordt. Ook daar waar het de verhouding tussen man en vrouw betreft. Wanneer man en vrouw zich daar uit liefde tot elkaar en uit liefde tot Gods woord er zich aan houden, zal het gekochte huis een huis worden waar zegen op rust.
bakvis
intentieverklaring is een formaliteit, ws komt het huis gewoon op beider naam, en de hypotheekverstrekker maakt het echt niet uit van wie z'n loon de hypotheek betaald wordt, als hij het geld elke maand maar krijgt!
Ik zou er geen probleem van maken hoor! en idd, als je gaat trouwen, gewoon in gemeenschap van goederen enzo, maakt het helemaal niet meer uit!
Tegenwoordig is het bijna onmogelijk om een huis te kopen om basis van één salaris, bij mijn weten wordt daar ook zelden een punt van gemaakt.
ik hoop dat de vraagstellers een mooi huis kunnen kopen waar ze lang met veelplezier en Zegen kunnen en mogen wonen!