Vriendin die seksueel misbruikt is

E. (Betsy) Westeneng / 2 reacties

Vraag

Aan iemand die hierin zeer gespecialiseerd is. Ik heb al een lange periode verkering met een meisje dat seksueel misbruikt is. Dat wekt soms heel veel beschuldigingen richting mij en onzekerheid bij haar op, omdat ze iedere keer bang is dat ik net als die andere jongens aardig doe om haar lichaam. Ik heb heel lang nagedacht en getobt om een goede oplossing te vinden. Ik heb toen bedacht om verder te gaan in het lichaamscontact, om haar juist te laten zien dat ik, als verloofde, haar aanraak uit liefde. We hebben hiervoor veel gebeden en er uitvoerig over gepraat wat goed is in Gods ogen en voor de toekomst, waarvan we hopen dat God die zal zegenen. Nu heb ik, nadat we er uitvoerig over gesproken hebben, uit liefde haar borsten gemasseerd en gestreeld, over haar kleding. Ik wilde laten zien dat ik van haar hou en haar daarom aanraak. Eerst werd ze er heel misselijk van, later ervoer ze het toch als een overwinning. Dit onderwerp is al jaren een strijd, dus heb ik dit ten einde raad gedaan. Mijn vriendin had nooit verwacht dat ik dit zou voorstellen, omdat ik helemaal niet close ben. Nu ben ik heel bang dat het juist een averechtse uitwerking heeft en dat onze relatie helemaal uit elkaar klapt! Heb ik terecht gehandeld? Kan deze vraag snel beantwoord worden? De nood is echt hoog, het zorgt allemaal voor grote problemen!

Antwoord

Ervaring met seksueel misbruik heeft ernstige gevolgen en vanzelfsprekend veel impact op een ontwikkelende intieme relatie: hierdoor is een ontspannen experimenteren met intimiteit vaak niet mogelijk. Het is daarom van belang om elke uiting van intimiteit in de vorm van aanraking zorgvuldig vooraf te bespreken en niet verder te gaan dan de ander kan overzien en als veilig ervaart. Als ik je verslag lees zijn jullie er samen zo ook mee bezig geweest. Je vriendin gaf toestemming om haar te strelen bij haar borsten over haar kleding. Dus dat was oké! Het kan zo zijn, dat de aanraking achteraf toch (veel) meer onveiligheid en angst heeft opgeroepen dan je vriendin van tevoren had ingeschat. Dat is jou niet te verwijten, dat kan gebeuren. Dan is het zaak om voorlopig weer meer terughoudend te zijn omdat het kennelijk meer onveiligheid en angst heeft opgeroepen dan verwacht was. Het vraagt vaak enige tijd voordat deze angst weer onder controle is. Het is van belang, dat jij als haar vriend betrouwbaar blijft en haar steunt door duidelijk te maken dat je je opnieuw houdt aan de grenzen, die zij aangeeft.

Tegelijkertijd confronteert het gebeurde jullie opnieuw sterk bij de problematiek, die er is. Ik geef je ter overweging om met je vriendin te praten of het goed zou zijn om samen professionele hulp te vragen bij dit probleem.

Betsy Westeneng,
psychotherapeute en seksuologe NVVS,
werkzaam bij Eleos

Lees meer artikelen over:

seksueel misbruik
2 reacties
Justin
't is inderdaad te hopen ja dat je vriendin haar grenzen aan kan geven. Sommige mensen die misbruikt zijn kunnen dat niet of niet goed, zodat we ook als (liefhebbende) anderen daar makkelijk overheen lopen. Sterkte!
Alphonsus
Ga samen, zoals Betsy al aan geeft, naar professionele hulp.
Samen maar wat aan experimenteren is tijdverlies en draagt een groot risico met zich mee.
Zeer veel geluk samen toegewenst.