Heilig Avondmaal na echtscheiding

Ds. A. Kot / Geen reacties

Vraag

Ik ben belijdend lid binnen de HHK. Helaas is mijn huwelijk enige tijd geleden op een echtscheiding uitgelopen. Nu zit ik met het volgende. Kerkelijk heb ik het recht om aan het Heilig Avondmaal deel te nemen. Het is ook niet zo dat ik als gevolg van mijn scheiding onder de kerkelijke tucht sta. Nu heb ik persoonlijk nog nooit vrijmoedigheid gehad om aan de viering van het Avondmaal deel te nemen. Maar mag dat ook nog wel, omdat er in het formulier toch gesproken wordt dat onder andere echtbrekers zich van de tafel des Heeren hebben te onthouden? Ik hoop dat u mij kunt helpen.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragenstel(l/st)er,

Je vraag is persoonlijk van aard en het onderwerp ligt teer zodat terughoudendheid en voorzichtigheid geboden is. Ik merk uit wat je schrijft een paar dingen op:

1. Je bent gescheiden. Maar ik ken daarvan niet de reden en de toedracht. 2. Je staat niet onder de kerkelijke tucht maar vanwege het onder 1 opgemerkte kan ik niet beoordelen of dat terecht is.

Deze beide elementen zijn van cruciaal belang voor een Bijbels antwoord op je vraag. Ik kan je dus op dit moment niet verder helpen. In het algemeen zou ik je vooralsnog terughoudendheid aanbevelen in de kwestie die je aansnijdt. Daarbij moet duidelijk zijn dat het Heilig Avondmaal niet zalig maakt maar dat het de grote vraag is of je vergeving van zonden hebt door het bloed van Christus en of er waarachtige bekering is. Soms kunnen er situaties zijn die ons wel verhinderen om aan te gaan aan de tafel des Heeren maar die ons niet verhinderen de vrede met God te smaken in Christus Jezus onze Heere.

Je ds. A. Kot

Ds. A. Kot

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Huizen
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Predikant Vrije Hervormde Gemeente van Huizen

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

echtscheidingHeilig Avondmaal