IJdele woorden

Ds. A. Versluis / Geen reacties

Vraag

Er staat in de Bijbel dat je van elk ijdel woord verantwoording moet afleggen. Nu heb ik zelf nogal een groot gevoel voor humor en dus ontvallen me nogal eens woorden die 'ijdel' zijn (niet echt nodig, versta ik daar onder). Ik ben het er overigens helmaal mee eens dat schuine moppen uit den boze zijn, over zulk soort dingen heb ik het dus niet. Maar zou het echt verkeerd zijn om op een ontspannen manier wat ijdele woorden te gebruiken? Ik kan niet zeggen dat het tot eer van God is en alles wat je doet moet toch tot eer van Hem zijn? Ik weet dus niet hoe ik hiermee om moet gaan.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Allereerst: mooi dat je een groot gevoel voor humor hebt! Dat maakt het leven aangenaam, voor jezelf en voor anderen. Wie gevoel voor humor heeft, kan dingen relativeren en daardoor soms de spanning eraf halen. Daar hoort ook bij dat je jezelf kunt relativeren en om jezelf kunt lachen – en dat is een heel goed middel om jezelf niet te belangrijk te gaan vinden.

Inderdaad gaat het bij ons, zondige mensen, snel verkeerd in wat wij zeggen. Nog eerder dan in wat wij doen… Jakobus schrijft dat wie in woorden niet struikelt, wel volmaakt moet zijn (Jak. 3:2). Daarom is het zo nodig om te bidden dat de Heere een wacht zet voor mijn lippen (Ps. 141:3), en om aan het einde van een dag ook na te gaan of ik de Heere kan danken voor wat ik gezegd heb, of daarin mijn zonde te belijden.

Je verwijst naar de tekst dat wij van al onze woorden (en daden) rekenschap moeten afleggen (Mat. 12:36). Dat moet je wel lezen in het verband (vers 33-37). Het gaat daar over goede en kwade vrucht, die voortkomen uit ons hart. Bij “elk ijdel woord” moeten we dus niet in de eerste plaats denken aan een opmerking die niet strikt noodzakelijk is, maar aan verkeerde woorden die voortkomen uit een verkeerd hart.

In Prediker staat dat het lachen van een zót ijdelheid is (Pred. 7:6), maar ook dat er een tijd is om te lachen (Pred. 3:4). Je kunt dus zeker niet zeggen dat lachen of humor niet goed zou zijn, of niet tot eer van God kan zijn. De theoloog Bonhoeffer heeft eens gezegd dat laatste ernst nooit zonder een dosis humor is. Want juist het geloof dat eens de Heere over alles zal oordelen, relativeert ónze oordelen.

Met vriendelijke groet,
Ds. A. Versluis

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Ede