Drukkend gevoel bij hart

drs. J. de Jongh-van Hoof / 1 reactie

Vraag

Ik heb de laatste weken erg last van een drukkend gevoel bij mijn hart. Soms lukt het me even niet om adem te halen en dan doet diep doorademen veel pijn. Tijdens fietsen wordt het gevoel erger. In rustmomenten voel ik m'n hart bonken. Ik dacht dat het vanzelf weer zou overgaan, maar nu maak ik me best wel zorgen. Zou er iets mis zijn met mijn hart?

Antwoord

Met deze summiere gegevens vind ik het erg lastig om een advies te geven. Voor een goed antwoord is ook het volgende van belang: leeftijd, geslacht, levensstijl, roken, gewicht, familie anamnese en dergelijke. In rust kunnen mensen hun hart voelen kloppen zonder dat dit iets (ernstigs) betekent. Wanneer er sprake is van hartkloppingen, adviseer ik vaak een polsdagboek bij te houden: hoe lang, hoe vaak, hoe snel zijn de hartkloppingen en komen/verdwijnen ze snel of langzaam.  Ik adviseer de persoon in kwestie om naar zijn/haar eigen huisarts te gaan.

Groeten, José de Jongh-van Hoof

Lees meer artikelen over:

medisch
1 reactie
Rianne1357
Ik weet natuurlijk niet hoe oud je bent? en inderdaad zoals de huisarts zegt is het van veel factoren afhankelijk. ga inderdaad eens naar de huisarts, t liefts op het moment er naar toe als je dat gevoel herkend, en vaak kun je door de doktersassistente een ecg laten uitdraaien, als er dan iets zichtbaar is, weet je dat er iets? is. maar niet altyd is alles zichtbaar. ik zelf heb al jaren (20 jaar hartkloppingen) gebruik ik sotalol voor. en ben ook al 30 jaar diabeet(ook dat is of kan oorzaak zijn van verslechtering vatenstelsel) maar ook net als ze zegt, rook je, drink je, gewicht? te kort aan conditie? erfelijke factoren ga zo maar door. ik begrijp heel goed dat je je vraag eerst eens op refoweb stelt, maar...... ik denk dat je beter er aan doet om je eigen huisarts even te bezoeken. hij/zij kent jou en jou docier. wat ook wel eens kan in stresperiode dat je dan "last"hebt terwijl het opspelen van spieren zijn. maar ja gissen is missen toch, sterkte ermee en ga even langs je huisarts. HGr.