Bang voor dood en wederkomst

Ds. H. Korving / 8 reacties

Vraag

Ik ben zo bang voor de dood of voor de wederkomst. Ik denk er elke dag aan. Er is zoveel angst in mijn leven, maar ik mis de liefde tot God. Alleen maar uit angst tot God roepen is toch niet goed? Ik ben zo bang dat ik alleen maar God zoek uit angst voor de straf. Ik ben zo onrustig. Ik ben zo jaloers op dat volk dat de Heere kent, ze zijn zo gelukkig en ik ben zo ongelukkig. Hoe moet het toch?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ik ga er even van uit dat je geen depressieve klachten hebt. Als je vragen zouden voortkomen uit of zouden samenhangen met depressieve klachten, raad ik je ernstig aan hiervoor hulp te zoeken. Want het is niet niets als je elke dag geplaagd wordt door angst voor de dood. Als je vragen voortkomen uit een oprecht verlangen om vrede met God te vinden, is het Bijbelse antwoord zowel eenvoudig als duidelijk. “Wat moet ik doen om zalig te worden?” Hoe moet het toch? “Geloof in de Heere Jezus Christus, en gij zult zalig worden, gij en uw huis” (Hand. 16: 30-31).

Het gelukkig volk kan jou niet zalig maken. Je zult het bij de Heere alleen moeten zoeken. Ik vrees dat je Godsbeeld tamelijk eenzijdig is. Klaarblijkelijk geloof je wel vast en zeker dat God de zonde straft. Dat is ook zo. Maar wat voor reden heb je dan om diezelfde God niet te geloven als Hij bekend maakt dat Hij Zelf een weg heeft bedacht en geopend om zondaren, die de straf hebben verdiend, zalig te maken? Namelijk door onze straf te leggen op Zijn Zoon (Jes. 53: de straf die ons de vrede aanbrengt, was op Hem). Geloof in deze Heere Jezus en je zult zalig worden.

Het geloof gaat nu geloven: Dat Hij een gewillige zaligmaker is;  dat Hij een volkomen Zaligmaker is; dat Hij dit alles heeft gedragen ten behoeve van een schuldig volk; dat allen die met de nood van hun leven tot Hem vluchten niet beschaamd zullen worden.

Waarom zou God de weg van het heil hebben geopenbaard in de Bijbel, als Hij lust had in je dood? Verdenk God niet in de oprechtheid van Zijn zondaarsliefde! Je onrustige hart kan alleen maar tot rust komen aan het liefde-hart van de Heere Jezus. Zou Hij het menen of niet, wanneer Hij de onvoorwaardelijke en ruime nodiging laat horen, die staat te lezen in de Bijbel (= Gods getuigenis, dat eeuwig zeker is!!!). “Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven” (Matth. 11: 28). Allen die: dat is dat ongelukkige volk dat geen rust heeft. Staat jouw naam daar ook niet bij?

Met vriendelijke groet,
Ds. H. Korving

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Urk
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Ds. Korving ging in november 2021 met emeritaat.

    Lees ook het artikel dat Refoweb met ds. Korving had n.a.v. zijn boek 'Taal en teken'.

    En kijk/luister:

8 reacties
1a2b3c
Het is niet verkeerd om uit angst tot Jezus te gaan.
Hij zegt Zelf, bekeerd u want waarom zou je sterven? Dan doet Hij juist een beroep op je gezonde verstand.
En dat je geen liefde tot God hebt, dat kan toch ook niet, anders zou je eerst iets goeds moeten hebben en dat heeft niemand.
Wie tot mij komt zal Ik geenzinds uitwerpen zegt Hij Zelf.
Geen voorwaarden, Goddelozen worden gerechtvaardigd en vijanden worden met God verzoend.
Ik roep Heer in angst tot U gevloden
O haast U tot mijn hulp en redt
Hoor naar de stem van mijn gebed
Daar ik U aanroeop in mijn noden.
ostrogoot
Als je bang bent ben je in staat om verkeerd te handelen en te denken. Hoe komt het dat je bang bent? Als je zondag op zondag hoort dat je tot niets in staat bent, niet waardig om te leven dan zou ik ook bang worden. Het evangelie is zo ruim en gunnend dat je niet bang hoeft te zijn om je schepper te ontmoeten. Dit is heel wat anders om bang te zijn om dood te gaan. Je doet toch actief mee met de geloofdbelijdenis en je zegt toch dat gelooft in een eeuwig leven?
Joh 3:16 is een ankerpunt. Jezus liefhebben=het eeuwig leven
Cloudsadmirer
Psalm 116 vers 1 en 2 berijmd:

"Ik lag gekneld in banden van den dood;
Daar d'angst der hel mij allen troost deed missen;
Ik was benauwd, omringd door droefenissen;
Maar RIEP DEN HEER DUS AAN IN AL MIJN NOOD:

Och HEER, och wierd mijn ziel door U gered!
Toen hoorde God; HIJ IS MIJN LIEFDE WAARDIG;
De HEER is groot, genadig en rechtvaardig,
En onze God ontfermt Zich op 't gebed.
pannenkoek
bovenstaand zijn de verzen 2 en 3 van ps 116,
en ik kan er alleen maar AMEN op zeggen.
Antoinette
vragensteller of stelster...
als je behoefte hebt om hier over door te praten nodig ik je uit om te mailen..
Ik kan en wil je heel graag verder helpen als je dat zelf wilt.

groetjes,
Antoinette
email: toontjevos@hotmail.com
Cloudsadmirer
idd vers 2 en 3, Pannenkoek. foutje ;)
Alphonsus
Wanneer je bang bent dat je God alleen maar zoekt uit angst om de straf te ontlopen, hoeft dat op zich nog geen verkeerd startpunt te zijn.
Zoek God dan maar op deze wijze en je zult merken dat deze liefhebbende en barmhartige God er niet is om je te straffen maar om te redden. Blijf niet in je verkramptheid hangen door vervolgens inactief te worden. Ga in gebed naar te troon van Gods genade en leg je zorg en angst daar neer KEER OP KEER.
Ook Jezus wist wat angst was, en Hij heeft zijn Vader eveneens gebeden om verlost te worden van zijn angst.
Hebreeën 11, vers 6: Want wie tot God komt moet geloven dat Hij bestaat en een beloner is voor wie Hem ernstig zoeken.
De beloning kan dan liggen in het verkrijgen van een grote mate van rust die weldadig is en je angst verdrijft: want wij gaan tot de rust in, wij, die tot geloof gekomen zijn.
Angst is een zeer slechte raadgever. Neem in de naam van Christus het besluit om van je angst afscheid te nemen (meestal satanswerk), wees daar volhardend in en je zult vrij worden en God jubelend prijzen voor zijn ontferming over jouw persoonlijk leven.
dijna61
Hebr.2:14 en 15 maakt duidelijk dat je door angst voor de dood je vrijheid kwijtraakt.
2 Kor. 7:10 laat ons zien hoe iemand bevrijd kan worden van de last van de schuldgevoelens. "Verdriet dat God geeft leidt tot inkeer die men nooit berouwt en tot redding; verdriet dat de wereld geeft leidt alleen maar tot de dood.".
Schuldgevoel en zelfverwijt kunnen je kapot maken.
De liefde van God wil je genezen en redt je van de dood.