Aanbevolen kinderbijbels

Ds. M.A. Kempeneers / 10 reacties

Vraag

Welke kinderbijbels worden aanbevolen door de Chr. Ger. Kerk -midden en rechterflank- als het gaat om vertellingen op de zondagsschool (en evt. thuis)?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Ik kan niet precies zeggen welke kinderbijbels allemaal gebruikt worden. Wel kan ik er een paar noemen waar door het LCJ naar wordt verwezen (in het boekje “Om het hart van jongeren”). Ik ken ze zelf niet allemaal, en daarom beveel ik alleen die aan die ik zelf heb gelezen.

In volgorde van leeftijd:

Vanaf 4 jaar

H. van Dam, Bijbelse vertellingen voor jonge kinderen.
Ds. C.J. Meeuse, Vertellingen bij de Bijbel.
Ada Schouten-Verrips, Die eenvoudigen wijsheid leert.

Vanaf 6 jaar

Joh. Vreugdenhil, De Bijbelse Geschiedenis.
G. Ingwersen, Bijbel in vertelling en beeld.

Vanaf 10 jaar

C. van Rijswijk, Uit de Bron.
L. Snoek, Uw Koninkrijk kome.
B.J. van Wijk, De Bijbelse geschiedenis aan onze kinderen verteld.

Elburg, Ds. M. A. Kempeneers

Ds. M.A. Kempeneers

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Katwijk aan Zee
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

kinderbijbel
10 reacties
1a2b3c
Van bovengenoemde kinderbijbels ken ik alleen Joh. Vreugenhil.
Daar ben ik zo'n beetje mee opgegroeit.
Hij kan heel mooi vertellen, dat vooropgesteld maar mij is vooral bij gebleven
'wie weet...misschien...vraag er maar veel om, en aansporingen om om een nieuw hart te vragen ipv geloven.
Overigens vind ik de kinderbijbel van W.G.v.d. Hulst voor de kleintjes prachtig.
dijna61
De kinderbijbel van mej. Ingwersen is heel mooi. Hij werd al gebruikt in de jaren 60 toen ik nog op de lagere school zat. Wij hebben hem ook gebruikt voor onze kinderen. Die ik heb is de 22ste druk, ik weet trouwens niet of deze bijbel nu nog te leveren is.
filia
Uw Koninkrijk kome van L. Snoek is echt aan te bevelen als het gaat om het voorbereiden van vertellingen. Hij is wel gericht op oudere kinderen, dus voor kleine kinderen zul je het allemaal wat eenvoudiger moeten maken.
Wat mij vooral aanspreekt in deze kinderbijbel, is dat hij zo dicht bij de Bijbel blijft. Bovendien komen zo goed als alle Bijbelboeken aan bod, ook bijv. Prediker, Hooglied en sommige brieven van Paulus.
Hanna
De kijk en luister bijbel is ook erg mooi!
Kinderen vullen zelf het verhaal in...
is vanaf 2 jaar.

voor kinderen van 3 a 4 jaar vind ik van Dam, 1ste deel mooi,
de delen 2 en 3 staan verhalen in die wat onbekender zijn,
vanaf 5 jaar goed te lezen!

wij hebben ook de serie Die eenvoudigen wijsheid leert,
is ook echt aan te bevelen! de kinderen worden door heel
het vertellen aangesproken!

De boekjes van Ds Meeuse zijn voor wat oudere kinderen zoals 6 jaar,
erg goed te lezen, hij legt veel rond het verhaal ook uit!

Vreugdenhil pakken wij als we een wat uitgebreider verhaal willen lezen,
bijvoorbeeld op zondag..

en we hebben de boekjes van Van Rijswijk nog,
die kan onze oudste die nu in groep 3 zit, alleen lezen!

Succes met de keuze!
Wij hebben kinderen in de leeftijd van 3 t/m 6
en merken echt verschil wat je voor hen kan lezen!
pannenkoek
Als het om kleine kinderen gaat lezen wij die van van Dam, dat zijn echt alleen gescheidenissen, Die van Ingwersen vertelt eigenlijk ook de stukken die 'tussen' de geschiedenissen staan, is eigenlijk wat uitgebreider. en denk voor oudere kinderen
Orchidee
De kijk en luister bijbel vinden wij heel mooi, geen afbeeldingen van Jezus en de engelen en heel bijbelgetrouw over zonde, oordeel en vergeving.
Johannes3vers16
Wij lezen met de kinderen de kinderbijbels van L.Snoek (OTen NT) en dit vinden wij prachtig! Aan het einde ook zeer vaak een confronterend stukje voor jezelf en voor de kinderen.

Helaas mis ik dit bij Van Dam en Vreugdenhil. Of ik lees, bidt er maar om. Helemaal waar, maar gaat zo "afgezaagd" klinken. Zeg altijd tegen de kinderen, je hoeft niet te bidden Heere wilt u mij een nieuw hartje geven, want dat wil Hij! Zeg maar, geef mij een hart wat u liefheeft, dient en vreest!

Een afbeelding van Jezus is Bijbels om dit niet af te beelden, maar van engelen geen afbeeldingen maken heb ik nog nergens kunnen vinden!
Hanna
volgens mij staan er in deel 3 van de Kijk en Luister bijbel wel engelen afgebeeld...

Johannes3vers16: kleine kinderen hebben dat volgens mij nog niet zo in de gaten, hoor! Als ze wat ouder worden, daar heb ik geen ervaring mee, maar ik pas het stukje ook wel eens zelf aan!
Vreugdenhil vind ik altijd wel eerlijk, ook al is het niet 'fijn' om te horen, ze moeten het wel!
Unionist
Wij gebruikten toen de kinderen klein waren de Zelfleesbijbel van Vrouwke Klapwijk. Begrijpelijk, compleet en zonder "preekjes" ertussendoor. Het Woord spreekt toch vanzelf. In de Bijbel staat ook niet na elk verhaal een toepassing.

Later hebben we 3 delen BJ van Wijk gelezen, maar die hebben we met kromme tenen uitgelezen. Die is verschrikkelijk moraliserend. Vind ik bij Van Dam overigens ook. Hij gaat ervan uit dat alle kinderen onbekeerd zijn. Dat is niet Bijbels.
Samanthi
Voor de voorbereiding van een vertelling/; leer en Leven van Cammeraat
gr Samanthi