Oudvaders en oude schrijvers

Ds. A.J. Schalkoort / 1 reactie

Vraag

Is er een verschil tussen oudvaders en oude schrijvers? Zo ja, wat is het verschil precies?

Antwoord

Dat verschil is volgens mij niet goed aan te geven. Bij beiden hebben we te denken aan de schrijvers die behoren tot de nadere reformatoren, zoals  W. a Brakel, Smytegelt, Comrie, enz.

Ds. A. J. Schalkoort

Tags in dit artikel:

oudvader
1 reactie
Alphonsus
Een waarschuwing is hier op zijn plaats. De geschriften van de oudvaders zijn van de hand van geestelijke mensen, doch die geschriften zijn niet geestelijk geinspireerd.

Geestelijk geinspireed is alleen de Bijbel. We mogen de geschriften van de oudvaders, hoe waardevol en opbouwend ook, niet verabsoluteren en ze als een wet van Meden en Perzen nemen.

Wanneer ik in mijn persoonlijk leven en/of in mijn persoonlijk gebed voor de troon van Gods genade mag komen, dan is de persoonlijke openbaring van de Geest of de persoonlijke waarheid van diezelfde Geest over mijn leven datgene wat God mij wil laten weten.
Hier zal ik aandachtig "luisteren" wat de Geest mij te zeggen heeft.
Oudvaders kunnen bemoedigen/troosten/opbouwen, maar de Geest leidt tot de volle waarheid.