Probleem met alcohol

Theo van der Sluijs / 2 reacties

Vraag

Ik heb al een hele tijd een probleem met alcohol. Niet zozeer lichamelijk, want ik kan er zonder problemen ook een paar weken vanaf blijven. Ik wil er erg graag helemaal vanaf, maar het lukt steeds niet. Nu dacht ik dat het verleden tijd was, omdat ik Jezus heb leren kennen, maar het is nog steeds een probleem. Ik heb al zo vaak gevraagd aan God om hulp en tegelijk probeer ik mezelf voor honderd procent in te zetten, maar ik krijg het niet onder controle. Ik vraag me daarom nu af of mijn geloof wel echt is. Ik heb dus twee vragen. Hoe kom ik van mijn alcoholprobleem af en kun je wel zo'n probleem hebben als je echt gelooft?

Antwoord

Het is bijna onvoorstelbaar dat één op de tien Nederlanders een probleem heeft met alcohol. U staat hier dus niet alleen in. Het is zeker niet zo, dat alleen ongelovigen hiermee problemen hebben en de christenen niet. Als u zondags in de kerk zit, tezamen met vier- of vijfhonderd andere gelovigen, mag u er vanuit gaan dat er in deze zelfde kerk 40 of 50 mensen zitten met dezelfde worsteling als u.

Ik voel uw strijd en worsteling met dit probleem. U wilt het heel erg graag overwinnen, maar u raakt teleurgesteld als het toch niet lukt. Ik zou echt niet durven zeggen dat uw geloof en vertrouwen in God niet echt is. Alleen het lukt u steeds weer niet om toch uiteindelijk dit probleem te overwinnen. In een dergelijke situatie is het goed om hulp te zoeken bij anderen.

Al vele jaren bestaan er in Nederland de bekende zelfhulpgroepen van de AA (Anonieme Alcoholisten). Sinds een paar jaar zijn er ook gespreksgroepen van de Stichting Stay Clean, wat een christelijke organisatie is. Wellicht is het verstandig om hier aansluiting bij te zoeken om samen met medegelovigen te werken aan uw alcoholprobleem.

Theo van der Sluijs,
directeur Stichting Voorkom

Lees meer artikelen over:

alcohol
2 reacties
EVA
Welkom, broer (ga er vanuit dat je een man bent)wat geweldig dat je God hebt leren kennen, je twijfelt of je geloof wel echt is, omdat je niet van de drank kan afblijven, juist nu zal de duivel proberen je te verleiden om de drank te pakken, en daarna klaagd hij je aan zie je wel hoe kan jij nou gelovig zijn terwijl je drinkt. Laat je geloof niet roven!!
Je zal hier mee moeten breken, en dat kan je niet zelf!!!! vraag er Gods hulp bij, porbeer wanneer je in de verleiding komt sterk te blijven en ga naar God toe, je zegt zelf je kan er van af blijven maar het komt weer terug, zie het als geestelijke strijd, dit is je zwakke plek en de duivel zal er alles aan doen om je te laten twijfelen hij is een leugenaar van de beginne.
Zou zeker ook hulp zoeken via instantie;s die de beantwoorder geeft, of de hoop er kunnen altijd gesprekken plaats vinden.

Gods zegen in de strijd, en je zal overwinnnen geeft niet op
cross
Beste vragensteller,

In je vraag geef je duidelijk aan dat je gaat twijfelen aan je geloof door deze zonde/verslaving. En ik voel met je mee. De duivel wil niet dat we in Hem zullen geloven.
Kan dit wel terwijl je zegt Hem te kennen? Wel, God ziet het hart aan, vertrouw daarom wat je geloof betreft op Hem. Is het mogelijk dat een bekeerd mens deze zonde heeft? Ik weet zeker van wel, voorbeelden genoeg in de Bijbel. Zie David (hoererij) en Noach (dronkenschap).
Ik wilde hier graag op reageren omdat ik zojuist van ds. Vergunst las dat hij gekweld werd door atheistische gedachten op de theologische school (!). Kan dat als je dacht Jezus persoonlijk te kennen als jouw verlosser? Hij durfde hierover niet te spreken maar hoorde onder een leesdienst een voorbeeld van een vrouw met dezelfde gedachten. Een ouderling wist haar te vertellen dat ze zich in 'goed gezelschap' bevond. David zong: Waar is God, op Wien gij bouwde? (Ps 42:6 ber.)

Ik meen dat ds. Vergunst wel van zijn kwelling verlost is.

Sterkte, en bovenal God's zegen.