Sekstische grappen en schuttingtaal

Ds. J. Noordam / 19 reacties

Vraag

Ik werk sinds een jaar als (directie) secretaresse bij een zakelijk reformatorisch bedrijf. Ik werk bijna alleen maar tussen de zakenmannen wat ik op zich totaal geen probleem vind. Helaas loop ik wel tegen het volgende aan: Als we een borrel hebben met alle tijdens de lunch, gaan de mannen allemaal sekstische grappen maken onderling en de schuttingtaal vliegt om mijn oren. Ik vind het op zich geen probleem als dit een keertje gebeurt, maar ik vind het niet nodig als dit elke dag zo is. Ik voel me er vaak best onprettig bij. Wat kan ik het beste doen?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Dit is inderdaad een hele nare en voor een reformatorisch bedrijf ook een vreemde en onbegrijpelijke situatie. Dat je hierbij zeer ongemakkelijk voelt kan ik me dan ook heel goed voorstellen. Je vraag is duidelijk, maar de informatie die je geeft is wel uiterst summier.

Allereerst vind ik het heel vreemd dat er blijkbaar elke dag alcohol geschonken wordt tijdens een lunch. Dat gebeurt toch niet elke lunchpauze mag ik hopen. Ik hoor wel van werknemers dat op hun bedrijf op de vrijdagmiddag de week wordt afgesloten met een biertje of iets degelijks.

Hebben die grappen en moppen ook te maken met de hoeveelheid alcohol die naar binnengewerkt wordt; of is dat al het geval bij de eerste slok die men op heeft?

Wat ik ook vreemd vindt dat men op het reformatorische bedrijf elkaar niet aanspreekt op het vervuilend taalgebruik. Of is alleen de directeur kerkelijk en hebben de medewerkers uit uiteenlopende achtergronden. Maar dan nog… waarom spreekt deze man zijn personeel hier niet op aan?

Je schrijft het niet, maar ik neem eigenlijk uit je vraagstelling aan, dat je daar als nog jonge en net beginnende secretaresse werkt, en dat deze mannelijke personeelsleden waarschijnlijk ouder zijn. Want anders zou mijn vraag ook zijn: wat weerhoudt jou nu om aan deze mannen duidelijk te maken dat je dit niet prettig vindt? Als je inderdaad nog vrij jong bent, kan ik me voorstellen dat je deze oudere mannen daar ook niet gemakkelijk op aanspreekt.

En toch, denk ik, dat je die schroom zult moeten overwinnen; en er eens een opmerking over zult moeten maken. Dat kan natuurlijk op verschillende manieren. Je kunt daarbij kiezen voor een wat ongedwongen toon of juist voor een heel serieuze manier van aanpak. Een ongedwongen opmerking kan zijn door aan deze mannen te vragen of ze thuis ook zo praten wanneer hun vriendin of vrouw er bij is. Een serieuzere opmerking kan zijn de vraag: waarom ze altijd zo met seks bezig zijn? In de hoop dat ze dan een kleur van schaamte krijgen. Gaat het om kerkelijk meelevende personeelsleden dan moet je ook echt niet schromen in je opmerking het geloof te betrekken. Je mag toch hopen dat gelovigen hier echt gevoelig voor zijn!

Als je zelf toch niet de vrijmoedigheid kan vinden om hier tegen je collega’s opmerkingen over te maken, dan blijft er maar één ding over: tegenover je baas aangeven dat je je hier zeer ongemakkelijk bij voelt. Omdat je directiesecretaresse bent mag ik aannemen dat de lijntjes zeer kort zijn. Schroom niet dit in zijn richting aan te geven, want het is nu ook eenmaal in de eerste plaats zijn verantwoordelijkheid om hierin handelend op te treden.

In de afgelopen Adventsperiode heb ik in de eigen gemeente een prekenserie over Ruth gehouden. Daarbij viel het me op hoe Boaz niet alleen Ruth bemoedigend aanspreekt. Dat ze met zijn toestemming op zijn akker aren mag lezen en zich te goed mag doen van het eten en drinken dat voor zijn personeelsleden beschikbaar is. Maar Boaz spreekt ook duidelijk zijn mannelijke personeelsleden aan: zij moeten Ruth met rust laten; maar ze moeten ook seksistische opmerkingen in haar richting achterwegen laten. Ik heb dit in de preek over Ruth 2 ook duidelijk zo benoemd, omdat bekend is dit soort dingen ook al vroeger voorkwamen.

Ik wil met het belangrijkste eindigen: laat de weg die je nu gaat bewandelen vooral ook een zaak van gebed zijn. Vraag de Heere om wijsheid om het juiste woord op het juiste moment te spreken. De Heere wil juist ook jou daarin Zijn hulp en genade geven. Als je het in Zijn handen legt, mag je ook op een goede uitkomst rekenen. Je zult dan ook niet beschaamd uitkomen!

Je mag ook rustig laten weten hoe het afgelopen is!

Met een hartelijke broedergroet,
Ds. J. Noordam, Drachten

Tags in dit artikel:

werk
19 reacties
cross
Heel herkenbaar. Heb bij twee totaal verschillende (lees overwegend reformatorisch en seculier) bedrijven gewerkt. Bij het seculiere bedrijf werd ik wel ter verantwoording geroepen over mijn doen en laten (zoals bidden voor het eten, bepaalde gelegenheden ontwijken enz.) maar dat leverde de beste gesprekken op. Ik werd gewaardeerd en gerespecteerd. In het christelijke bedrijf werd zulk gedrag 'ontmoedigd'. Naamchristelijk dus.
Antoinette
Ik woon in een omgeving waar ik veel te maken heb met reformatorische mensen.
Ik ben zelf niet reformatorisch, wat mij opvalt is dat ik overal met mensen over kan praten behalve over Jezus... ra ra hoe kan dat???
Annah
@ Antoinette, omdat refomensen Jezus zichzelf niet toe-eigenen, om het maar even zo te zeggen. Zullen we dat maar een typische 'refo traditie' noemen?
Antoinette
Oh ja even wat verduidelijking, ze willen er gewoon niet over praten want God is te Heilig of wat dan ook... en het "geloof" mag je je zomaar niet toe eigenen zeggen ze dan vaak...
Maar God ziet toch ook dat het over van alles en nog wat gaat, behalve dat Hij de eer krijgt.. hoe ze daar dan mee weg komen weet ik ook niet.
Ik als niet refo op gegroeid kan er in elk geval niet zoveel van snappen...
Althans.... verder zwijg ik maar.....
Annah
Haha.. ik was juist zo benieuwd wat er op dat 'althans' zou volgen!
Antoinette
Haha dat ga ik maar eens niet doen Annah...
"soms kun je beter zwijgen"...
Herkenbaar?
Haha

Heb jij ook een proefiel bij profielen?
Ik kan je niet vinden?

gr,
Antoinette
Annah
Spreken is zilver maar zwijgen is goud.. Oei oei, dat moet ik maar wát vaak mezelf inprenten!

Een profiel? Geen idee hoe dat moet..?

Annah
Antoinette
ow dat is leuk!
gewoon een aanmaken...

Mail me maar even dan kan ik het je uitleggen.
email: toontjevos@hotmail.com
erishoop
tja humor oftewel een een klein mopje moet kunnen maar elke keer half schelden met geslachtsdelen en organen loop vaak uit de hand

het zelfde als schelde met ziekte's enz

vraag eens of ze hun kinderen ook zo opvoeden met dat taalgebruik

of zeg gewoon iets alt thuis heb je eker niets te zeggen
of zeg gewoon ging daar de preek over zondag
of zeg gewoon wees blij dat je gezond ben
of zeg aub niet met vleeswaren smijten

vaak vatten ze het dan wel

anderzijds als je zelf een keer een blunder maak en je zeg iets on christelijk pakken ze je altijd terug niemand is volmaakt

en dat is het probleem
Cloudsadmirer
erishoop,

Ik denk uit de vraag te lezen dat het hier niet om een klein mopje gaat of leuke -vrouwvriendelijke- humor.

Dit is echt zwaar irritant gedrag. Soms gebeurt het zo, dat je er eigenlijk niks over kan zeggen want dan is het dubbelzinnig... dus als je er wat van zegt word je onderuit gehaalt zo van: oh, maar DAT bedoelde ik niet!

Voor de vraagsteller een terecht moeilijke situatie denk ik!

Sterkte hoor!
roos80
Mooi antwoord van de dominee!

@ Annah/Antoinette: jammer dat de refo 's zo over 1 kam geschoren worden. Ik hoop dat jullie ook andere refo 's mogen gaan zien, die vrijmoedig over Jezus praten. Of: doe wat moeite om die mensen te vinden, ze zijn er echt!
Jammer dat jullie daar zo negatief over doen.
EVA
Beste vragensteller,

Moeilijke sittuatie, maar mooi dat je het opmerkt en er niet zelf in mee gaat, dat je oren er nog niet doof voor geworden zijn, maar weet je misschien jouw wel de taak om de directie eens om een gesprek te vragen! als dat echt Refo;s zijn (laat ik ze even zo noemen, want wanneer ze echt Christen zijn zouden ze daar voor waken) waarom denk ik dat je dat moet doen omdat door hun gedrag alle refo;s/christenen gezien worden als mensen die op zondag keurig naar de kerk gaan die strijden voor rokken en hoeden, maar vervolgens op maandagmorgen de schuinste mop hebben, de wereld om hun heen zien dat denk bijv aan vertegenwoordigers die misschien wel op jullie bedrijf komen, die hebben dat beeld van christenen! en dat beeld is wat wij moeten veranderen, want daardoor wordt God ook in een vekeerd beeld gezien.

Zal je een voorbeeld geven bij de kinderen op school is er felle discussie over de legging, want dat geeft de indentiteit van de school weer, maar elke morgen en middag worden de grote auto;s op de stoep geparkeerd, waardoor de bewoners om de school heen niet fatsoenlijk over de stoep kunnen met rollator of scootmobliel wat tot gevolg had dat er gevloekt en getierd werd, daar zijn wij refo;s dan wel schuldig aan. Wij moeten er voor zorgen dat andere niet Gods naam misbruiken door dat wij in dit geval dus onze auto op de stoep gooien.
En zo mag jij ook op je werk een lichtje zijn, en ze weten het allemaal!!
Veel sterkte en wil je er over door praten mag je me mailen of als je nog vragen hebt.

Gods zegen en sterkte (evangelie@live.nl)
Annah
@ roos80,

Misschien helpt het als ik vertel dat ik zelf een refo ben, en wel een échte. En ik constateer steeds vaker dat refo's hun mond vol hebben van alles wat goddeloos en verdoemelijk is (mee eens!) maar wanneer de vraag tot hen komt: Bent u bekeerd? Hebt u de Heere al leren kennen? ..dan moeten ze beschaamd zwijgen. En dat is honderd procent FOUT!

Annah
Annet76
@Annah,

Jouw bijdrage doet mij vermoeden dat er ook ‘onechte’ refo’s zijn? Dat je alleen kunt praten over refo’s van mensen die werkelijk zijn bekeerd? Is dat echt allemaal waar..dan hebben er veel refomensen misschien wel een probleem. Je hangt nu zelf voorwaarden aan het al dan niet refo zijn en ik denk niet het zo is bedoeld. Als ik morgen een rok aan trek in plaats van een broek dan maakt me dat nog geen refo toch?
Als je moet zwijgen op de vraag: “Hebt u de Heere al leren kennen”, vind ik het niet reëel om dat 100% fout te keuren. Er zijn mensen die er oprecht hun best voor doen, maar waarbij het (nog) niet is gelukt. Dat is zeker niet per definitie fout!
Natuurlijk zijn er verschillen onder de refomensen, zoals er verschillen zijn in alle lagen van de bevolking. Je hebt overal ‘goede’ en ‘minder goede’ mensen…mensen die het goed menen te doen, maar toch verkeerd en vise versa.

Voor de vragensteller kan ik me het probleem heel goed voorstellen. Binnen mijn sport wordt er ook nogal eens te pas en te onpas gegooid met uitlatingen die het daglicht niet kunnen verdragen. Het feit dat me dat soms toch wel raakt en ik niet capabel genoeg ben om er concreet iets van te zeggen, doet mij elke keer opnieuw beseffen hoe dicht ik bij Hem sta. Die gedachte hou ik me altijd voor ogen en dat maakt het dat ik er ‘makkelijker’ mee kan omgaan.
Je kunt en hoeft je niet verantwoordelijk te voelen voor de dingen die een ander zegt, het enige wat je wel kunt doen is er zeker niet aan meedoen en Hem danken dat je zo dichtbij mag zijn. Dat dergelijke uitspraken voor jou niet nodig zijn!
Ik heb vaak gedacht: “ik moet hier iets van zeggen, dat is mijn taak”….maar sinds ik die gedachte van me af heb gezet kan ik er veel makkelijker mee omgaan!
Annah
@ Annet76,

Ik begrijp je reactie/vraag niet helemaal. Nee ik bedoel niet dat je iemand pas een refo kunt noemen als hij/zij bekeerd is. Wat ik in m'n reactie bedoel te zeggen, is dat er in de refowereld zo vaak (alleen maar) wordt gepraat over 'het bekeerd moeten worden' en 'aan welke voorwaarden je dan moet voldoen', maar wanneer het erop aankomt.. valt er een stilte. Dan mag je niet teveel over Christus praten, dat is teveel evangelisch, terwijl de bijbel vol staat van Christus. Wat dat betreft kunnen refo's veel leren van sommige niet-refo's.
Begrijp je zo wat ik bedoelde te zeggen?
Ik zie je reactie tegemoet,

Annah
roos80
@ Annah: wat jij zegt dat weet ik en vind ik zelf ook verdrietig. Maar ik wilde maar even zeggen dat niet alle refo 's zo zijn!
Want dat is gewoon niet waar.
Daarbij komt nog dat ook in andere stromingen, ter linker zijde, er mensen in een kerk zitten die naamchristen zijn...
Annet76
@ Annah,

Ja, ik begrijp inderdaad nu beter wat je wil zeggen. Ik heb je eerdere reactie niet goed genoeg gelezen blijkbaar, sorry.
Cloudsadmirer
Ook ter rechter zijde hoor, Roos.
Antoinette
Ja, waar komt het vandaan dat refo's het vaak wel hebben over dat ze bekeerd moeten worden... en daar dan vervolgens jaaaaaren over tobben soms tot hun dood toe?
En vaak niet de zekerheid hebben van het eeuwige leven "in en met Christus".

Ik denk maar zo, je wordt nooit een hamburger als je je hele leven in de MC Donalds gaat zitten, en je wordt ook niet van zelf wedergeboren christen door gewoon doe-loos in de kerk te gaan zitten, je mag Jezus zoeken..... en dan zal Hij zich laten vinden!