Preken over zondagsheiliging

Ds. M. M. van Campen / 4 reacties

Vraag

Aan ds. M. M. van Campen. Ik heb uw preek gehoord over het vierde gebod en dat was best wel heel anders dan ik gewend was. Hoe ziet u het als je in ploegendienst werkt en dus ook op zondag moet werken? Je kan dan ook het ritme van zes plus één aanhouden.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Onlangs heb ik tot twee maal toe over het vierde gebod gesproken naar aanleiding van de Heid. catechismus zondag 38 (terug te beluisteren via onze website www.maranathakerk.nu). Ik raad je aan beide preken te beluisteren voor een evenwichtige beeldvorming.

Ik ben tegen elk onnodig werk op de dag des Heeren= zondag. Het is een heerlijke gave van God, dat je één dag in de week niets hoeft. Zeg niet: je mág geen autowassen op zondag, maar je hoeft geen auto te wassen. Zeg niet: je mag niet werken op zondag, maar je hoeft niet te werken op zondag. Laten we de zondag als een echte heilige feestdag ter ere van de Heere vieren en niet als een dag onderhouden waarop niets mag. In het Oude Testament moet de sabbat onderhouden worden, maar in het Nieuwe Testament mag de zondag  gevierd worden. De zaterdag worden onderhouden door de Joden, maar de zondag wordt gevierd door de christenen.

In de preken heb ik het verschil laten zien tussen de sabbat = zaterdag met al zijn geboden en verboden zoals in het Oude Testament verwoord en de zondag als de dag van de opstanding van de Heere Jezus. Het verschil tussen Israel van het OT en de kerk van het NT.

Het ging fout in de kerkgeschiedenis en het gaat nog steeds fout in de opvoeding van de gezinnen als we de geboden van het OT die gelden voor de zaterdag en bedoeld zijn voor Israël gaan overhevelen naar de zondag. Dat staat nergens in de Bijbel. Zondag is een feestdag waarin we elkaar opzoeken als broeders en zusters om de Vader, de Zoon en de Heilige Geest te dienen en te eren. De samenkomsten van de gelovigen zijn de hoogtepunten van de zondag.

Alles mag op zondag (je moet niets), maar als je Geestvervuld bent, wil je niet alles meer! Dan wil je ook de dag van de Heere doorbrengen op een wijze die is tot de grootmaking van Zijn naam.

-Zit je in ploegendienst en moet je werken op zondag? Daar gaat mijn voorkeur beslist niet naar uit. Mocht het echt niet anders gaan, zoals dat duidelijk is op zondag in Israël en in islamitische landen, dan zou ik op zaterdag (Israël) of op vrijdag (islamitische landen) de rustdag houden en op zondag gewoon aan het werk gaan, maar dan zou ik ook op elke zondag toch, hetzij in de vroege morgen hetzij in de late avond, de broeders en zusters opzoeken om met hen te vieren dat Jezus leeft en de dood  overwonnen heeft.

-Onderscheid twee dingen nauwkeurig:

1. De zondag als de opstandingdag van Christus en de uitstortingdag van de Heilige Geest: daarop komen gelovigen samen in Zijn Naam.

2. De rustdag: God heeft ons gemaakt om het beste te functioneren in het ritme van 6 dagen arbeid en 1 dag rust. Wij hebben in Nederland het ontzaglijke voorrecht gehad dat eeuwenlang de dag dat we konden rusten samenviel met de zondag. Dat betekende twee vliegen in één klap: en uitrusten en de naam van Heere verhogen in Zijn huis. We leven nu in de 21e  eeuw waarin de zegen van de zondagrust  steeds meer wordt uitgehold en aan de kant wordt gezet. Dat is zonder meer een grote verarming. Voor een aantal van ons valt de zondag en de rustdag niet meer samen. Dat geldt trouwens allang voor predikanten. Op zondag moeten ze hard werken en is het voor hen beslist geen rustdag. Je zou maar regelmatig drie keer moeten preken. Daarom houden vele dominees op maandag een rustdag!

3. Tenslotte nog een algemene waarschuwing aan elke lezer(es) van Refoweb: een aantal reformatorische mensen maakt zich erg druk over de zondagsheiliging, maar die niet eens durven zeggen dat ze een kind van God zijn geworden door Gods genade. Ze beijveren zich voor de heiliging van de zondag, maar hebben geen geloofszekerheid, missen de gemeenschap met God en kennen geen vrede en blijdschap in hun ziel. Helaas, al hun inspanningen zijn niets anders dan dode werken! Ze beginnen aan de verkeerde kant. Je kunt al je energie steken in kwesties als zondagsheiliging. Maar als je straks voor God verschijnt, zal Hij niet vragen: wat hebt je gedaan met de zondag, maar wel: wat heb je gedaan met mijn Zoon? De invulling van de zondag was zo belangrijk voor je, maar IK dan? Sommige kerkmensen leggen een wettisch laagje over de zondag , juist omdat ze geen kinderen van God zijn. Hoe minder geloofszekerheid, des te goddelozer of des te wettischer zij vaak zijn.

De eerste vraag is niet: hoe zit het met de besteding van de zondag, wel met hoe zit het met je ziel ten opzichte van de Zaligmaker van zondaars? En daarna gaat de rest vanzelf, of beter gezegd uit liefde!

Ds. M. M. van Campen

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Rotterdam-Zuid
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

sabbatzondag
4 reacties
Antoinette
Ik kan alleen maar Amen zeggen op het antwoord van Ds. van Campen.
Goed uitgelegd zeg!
Alphonsus
Sommige kerkmensen leggen een wettisch laagje over de zondag , juist omdat ze geen kinderen van God zijn. Hoe minder geloofszekerheid, des te goddelozer of des te wettischer zij vaak zijn.

Het kan bijna niet beter verwoord worden dan wat S. van Campen hier (recht voor zijn raap) aan ons meegeeft.
dijna61
Helemaal mee eens!!!
EVA
amen!