Openbare zonde in de gemeente

Ds. J.D. Heikamp / 13 reacties

Vraag

Ik hoorde laatst van de Ger. Gem. in Ned. (binnenverband) dat het daar zo is dat als iemand een openbare zonde tegen één van de Tien Geboden doet en hij gaat door in die zonde terwijl niemand er wat van zegt, en hij ook geen schuldbelijdenis daarvan doet, dat zo iemand deze schuld op de hele gemeente laadt en dat zou inhouden dat niemand van die gemeente dan bekeerd kan worden. Klopt dit? Ik vind dit namelijk heel raar. En kan iemand mij uitleggen hoe het zit met de kerkelijke ban? Iemand wordt dan in de ban gedaan. Ik weet eigenlijk helemaal niet wanneer zoiets wordt toegepast of wat het doel daar van is?

Antwoord

Jij vindt dat allemaal heel raar en dat vind ik ook. Ik zeg niet dat het niet waar is wat in de vraag gesteld wordt, maar het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Het komt wel voor dat in kerkelijke gemeenten bepaalde zonden van mensen worden verzwegen of onder het vloerkleed geveegd worden om de vrede te bewaren. Dat is bijbels gezien zeer af te keuren. Wanneer mensen publiekelijk in de zonde vallen wordt er over het algemeen tucht uitgeoefend, hoe moeilijk dat ook is. De kerkelijke ban wordt pas uitgevoerd na diverse gesprekken en afkondigingen vanaf de kansel. Hier dienen we zeer voorzichtig mee om te gaan. In uw psalmboek staat achterin een formulier over de ban en de afsnijding en de wederopneming in de gemeenten. Lees dat eens aandachtig en bepaalde vragen zijn opgelost. Medische tucht uitoefenen is het beste. Door Woord en Geest vermanen en terechtwijzen enz.

Maar dat er dan niemand meer bekeerd kan worden is ook on-bijbels gezegd. Dat staat de Heere echt niet in de weg om een zondaar te bekeren. Ofschoon we in Gods Woord lezen: bedroeft den Geest Gods niet.

Dat we persoonlijk de tucht van Gods Woord en Wet mogen kennen in ons leven. Want de wet is een tuchtmeester tot Christus.

Gods zegen toegewenst,
Ds. J. D. Heikamp

13 reacties
Jensje
Ik kom zelf uit dat kerkverband, en hiervan heb ik nooit gehoord.
Toen ik het las moest ik wel denken aan een vraag en antwoord uit het Kort Begrip:

Vraag 62
Zal men ook diegenen tot het Heilig Avondmaal laten gaan, die een ongoddelijke leer drijven, of een ergerlijk leven leiden?

Antwoord 62
Neen; opdat Gods Verbond niet ontheiligd worde, en Zijn toorn over de gehele gemeente niet aangestoken worde.

Hoe dit opgevat moet worden weet ik ook niet precies, maar hier gaat 't wel over Gods toorn over de hele gemeente
Cloudsadmirer
Wat is het Kort Begrip precies en waar komt dat uit voort?
pannenkoek
Ja, goeie vraag.
Kort begrip is een boekje, ik heb het even opgezocht op internet. Ff googlen en je weet meer. Zie hieronder.

€ 3.40 KORT BEGRIP DER CHRISTELIJKE RELIGIE
paperback
met de belijdenissen van Nicéa en Athanasius

Kort Begrip is een samenvatting van de Heidelbergse Catechismus en behandelt deze op eenvoudige wijze in vraag en antwoord. Bij de antwoorden worden steeds de volledige bewijsteksten uit de Bijbel vermeld.
EVA
Van degene waarvan jij dit gehoord hebt (en het blijkt echt waar te zijn dus niet van horen zeggen)kan ook iemand uit de gemeente in de arm nemen en die persoon daar op aanspreken, (ik weet dat het ergens in de bijbel staat maar kan het op dit moment niet zo snel vinden)
Laat hem daarbij wel eerst in ze eigen hart kijken of hij wel rechtvaardig voor God is ( ik bedoel hier niet mee zonder zonde) en dan kunnen jullie de persoon aanspreken niet in veroodeling maar in liefde hem vermanen dat hij/zij fout zit.

Helaas gebeurt het teveel dat zonde onder de mat geveegd worden dit doet het gemeente zijn absoluut niet goed, God ziet het wel, het werk van God gaat ook gewoon door, maar ik moet denken aan de gemeente's uit openbaring God is daar behoorlijk scherp in zijn oordeel =>Ik weet uw werken, dat gij noch koud zijt, noch heet; och, of gij koud waart, of heet!
Zo dan, omdat gij lauw zijt, en noch koud noch heet, Ik zal u uit Mijn mond spuwen.
Gedenk dan, waarvan gij uitgevallen zijt, en bekeer u, en doe de eerste werken; en zo niet, Ik zal u haastelijk [bij] komen, en zal uw kandelaar van zijn plaats weren, indien gij u niet bekeert

Dus mijn advies is, ga eerst na of het op waarheid berust, of op roddel, en mocht het een feit zijn dan zal diegene wel aangesproken moeten worden op zijn zonde. nogmaals in liefde en niet in veroordeling
EVA
Weet het bijbelgedeelte al matt 18

Wat denken jullie? Als iemand honderd schapen bezit en een daarvan dwaalt af, zal hij er dan niet negenennegentig in de bergen achterlaten en op weg gaan om het afgedwaalde dier te zoeken?
13 Als het hem lukt het te vinden, dan zal hij zich, dat verzeker ik jullie, over dat ene meer verheugen dan over de negenennegentig andere die niet afgedwaald waren.
14 Zo is het ook bij jullie Vader in de hemel: hij wil niet dat een van deze geringen verloren gaat.
15 Als een van je broeders of zusters tegen je zondigt, moet je die daarover onder vier ogen aanspreken. Als ze luisteren, dan heb je ze voor de gemeente behouden.
16 Luisteren ze niet, neem dan een of twee anderen mee, zodat de zaak zijn beslag krijgt dankzij de verklaring van ten minste twee getuigen.
17 Als ze naar hen niet luisteren, leg het dan voor aan de gemeente. Weigeren ze ook naar de gemeente te luisteren, behandel hen dan zoals je een heiden of een tollenaar behandelt
Pompelmoen
Een tollenaar? Dat doet me denken aan het verhaal van Zacheüs! Een tollenaar behoor je als een mens te behandelen; een zondaar dus ook!
Cloudsadmirer
Pompelmoen, Eva citeert hier Gods eigen woorden! Ik denk dat je het niet in de gaten hebt!?
corrinne
@ Rinske; kort begrip staat ook achter in je psalmboek, de moeite waard om te lezen...

zelf ben ik lid van dat kerkverband, volgens mij word het niet zo geleerd wat er in de vraag gesteld wordt... Wel is het nodig dat, als er iemand van de gemeente in zonde leeft, om hem of haar dan te vermanen. (zonder zonde is er niemand, maar dan bedoel ik vooral de zonde die men bewust doet tegen 1 van de 10 geboden)
1a2b3c
Idd Pompelmoen, God's Eigen woorden, wat Rinske zegt.
Maar dan heeft Hij het wel over de werken van tollenaren en heidenen.
Alphonsus
@ Jensje,

De GerGem in Nederland is dat te vergelijken met een GerGem in Canada of een GerGem in welk ander land dan ook met als toevoeging de naam van het land?
EVA
@Pompelmoen
Het zijn idd Gods eigen woorden zelfs nog verder het is wat Jezus ZELF leert aan Zijn dicipelen en dus aan alle gelovigen ook anno 2009
Zacheüs was idd een tollenaar maar God riep hem en hij luisterde, als God iemand op je weg plaatst die je op je zonde wijst en je luistert niet ja dan en dan nogmaals wordt er door iemand op je zonden gewezen, en als je dan Gods stem nog niet wil verstaan ja dan moet je die ander behandelen als een heiden, maar wat een grote God ook dan is er nog steeds redding voor die persoon als we dan maar voor hem gaan bidden! En zal God een gelovige bidder laten staan?
Cloudsadmirer
Corrinne, Dat is waar, ik schaam me diep. Heb ik nog nooit gelezen! Misschien moet ik me naast de Bijbel ook maar eens verdiepen in de zaken die achter in het psalmboek staan! Bedankt voor je verwijzing.
corrinne
@ Alphonsus,

ik ben Jensje niet maar kan wel je vraag beantwoorden; De Ger.Gem in Ned. is een kerkverband op zich. (iets anders dus dan de Ger.Gem) 'in Nederland' is eraan toegevoegd na de scheuring van de Ger. Gem.