Seksueel misbruikt

C. den Hamer / 1 reactie

Vraag

Ik ben nu 59 jaar. Toen ik 22/23 was ben ik seksueel misbruikt door een voorganger van een interkerkelijke groep. Ik wist niet dat het misbruik was. Dat heb ik pas twee jaar geleden ontdekt. Daarna is er nog meer misgegaan in mijn leven op seksueel gebied. Mijn vraag is of dat verband met elkaar houdt. Wat kunnen de gevolgen zijn voor iemands verdere leven? Eigenlijk zoek ik geruststelling. Zou er ook zoveel misgegaan zijn als het misbruik er niet was geweest? Ben ik normaal? Heb ik schuld?

Antwoord

Ruim 35 jaar geleden is er iets heel ingrijpends in uw leven gebeurd in een mate dat u zichzelf afvraagt wat voor impact dat in uw verdere levensloop heeft gehad. Sinds twee jaar is het u pas helder dat het om seksueel misbruik ging. Het is mij niet geheel duidelijk hoe u er voor die twee jaar tegenaan keek. Één ding is mij wel duidelijk. U bent er ontdaan van en vraagt zich af wat de gevolgen zijn geweest in uw leven na het misbruik.

Nu is dat niet eenvoudig te beantwoorden op basis van de huidige summiere informatie. Wel lijkt het mij goed dat u contact zoekt met hulpverlening die bekend is met hulp aan slachtoffers. Ik kan mij voorstellen dat uw vertrouwen in voorgangers en hulpverleners geschonden kan zijn. Het is daarom belangrijk dat u goede hulp zoekt en dit eventueel via uw huisarts regelt. De betreffende hulpverlener kan dan met u nagaan hoe het misbruik heeft kunnen plaatsvinden en moet plaatsen in uw leven en wat voor gevolgen het heeft gehad op uw verdere levensweg. Tevens kan hij met u samen kijken wat u verder aan hulp nodig heeft om het gebeuren te kunnen verwerken en wat u mogelijk nodig heeft om zo in het leven te kunnen gaan staan zodat u weer verder kunt. Helaas komt het voor dat ook mensen die het woord van God uitdragen de fout in kunnen gaan. We leven in een gebroken wereld tot de jongste dag.

Ik bid u toe dat u met behulp van onze Schepper de weg weet te vinden en te bewandelen die u verder helpt.

Kees den Hamer,
psychotherapeut/seksuoloog

Tags in dit artikel:

seksueel misbruik
1 reactie
Antoinette
Tjonge wat een ellende kunnen we oplopen, ik sta niet verbaast wat satan allemaal aanricht in mensenlevens we kunnen werkelijk alles van hem verwachten.
Maar niet te min moeten we elkaar helpen, je verhaal maakt ook weer opnieuw indruk op me, je bent niet de eerste die ik hoor met zo'n verhaal...

Als je wilt , wil ik er wel met je over doorpraten, er is bij God altijd een weg naar "volkomen vrijheid"....

Zegen en groet!!!

Antoinette
email:toontjevos@hotmail.com