Sintjanskruid

drs. A. Meijer / 4 reacties

Vraag

Is er een natuurlijk middel om de erge hormoonspiegeling van de cyclus te onderdrukken? Ik ben een vrouw van 32 en heb twee kinderen. Elke maand weer worstel ik met de hormoonspiegeling. Ik heb een cyclus van maar drie weken. In de drie weken dat ik niet menstrueer ben ik één week fit. Ik voel me moe, pijnlijke borsten en een humeur om op te schieten (waar ik me dan weer schuldig om voel omdat ik er bewust van ben dat het de hromonen zijn). Dan begint mijn menstruatie: vier dagen druppelen en dan pas breekt het door. Heel heftig twee dagen, dan weer twee dagen niks en dan weer twee dagen druppelen. Ben er mee naar me huisarts geweest, maar die raadt de lichtste pil aan. Als ik de bijwerkingen lees zijn dat dezelfde als nu zonder pil. Daarom mijn vraag: is er een natuurlijk middel wat je als vrouw kan gebruiken? Ik heb weleens gehoord van Sintjanskruid. Weet u daar iets van? Hoop dat u een oplossing heeft.

Antwoord

Beste vragenstelster,

Je schrijft dat je last hebt van een korte cyclus met een lange menstruatieduur. Jouw humeur lijdt eronder, je bent moe en je hebt pijnlijke borsten. Als de impact van deze klachten op jouw leven groot is, dan denk ik dat jij inderdaad baat hebt bij de pil. Mits je geen zwangerschapswens hebt natuurlijk. Soms heeft de pil inderdaad bijwerkingen zoals pijnlijke borsten of een depressieve stemming. Heel veel mensen hebben daar echter geen last van. Pas als je de pil gebruikt kom je er achter of je hier last van hebt. Dat zou mijn advies dan ook zijn.

Ik ken geen middel uit de natuur wat deze klachten zou kunnen bestrijden. Sintjanskruid heeft naar ik weet voornamelijk een plaats bij milde tot matige depressies en niet als plaatsvervanger voor de pil. Het vermindert de betrouwbaarheid van de pil, maar dat terzijde.

Vriendelijke groet,
A. Meijer

Tags in dit artikel:

medisch
4 reacties
Cloudsadmirer
Vrouwenmantelthee is ook een aanrader, dan moet je wel 3 koppen per dag drinken, je hebt ze ook in capsules, mag niet gebruikt worden tijdens de zwangerschap.

Ik heb begrepen dat de pil juist je eigen hormonen 'platwalst' om de regie over te nemen. Als je dan stopt komt alles waarschijnlijk nog heviger terug...

Je zou ook informatie kunnen vragen bij een goede reformwinkel!

Deze reactie komt op mij een beetje 'anti-natuurlijke middeltjes' over, jammer, want de Heere heeft toch hele mooie, goede planten geschapen waar we in alle voorzichtigheid, verstandigheid én vreugde gebruik van mogen maken.

Sterkte...
EVA
ja jammer van het antw, ze geeft al duidelijk aan niet aan de pil te willen, maar gebruik te maken van natuurlijke middelen op verantwoorde manier.

http://www.youtube.com/watch?v=vAoS4LdKt8A
Hanna
Ovulavit kan helpen bij pijn en humeurigheid,
van A.Vogel is er ook iets wat kan helpen bij de menstruatie,
ik weet niet hoe het heet en of deze middelen bij jou kunnen helpen,
maar zoek even de info er over op!

De Tuinen kunnen je goed adviseren voor thee, 3 koppen thee kan idd voldoende zijn en dat is een 'simpel' middel, toch?!
sterkte hoor!
Jenna
Mag ik je Monnikspeper (Agnus Castus) aanraden? Werkt bij mij geweldig, wil niet meer zonder... :-)