Onbekeerd lofprijzen

Ds. J.L. Schreuders / Geen reacties

Vraag

Wanneer je in je gebed God lofprijst, maar je bent niet persoonlijk een kind van God, kan dat dan? Ik bedoel dat in de zin van, of God daarmee groot gemaakt wordt.

Antwoord

Je bent niet persoonlijk een kind van God. Bedoel je: je bent het echt niet en je weet dat van jezelf, hetzij je houdt jezelf ten onrechte voor een kind van God te zijn en je bedriegt jezelf dus? Dan kun je volgens mij God ook niet echt lofprijzen in je gebed. Een natuurlijk mens prijst God nooit van harte. Echte lofprijzing is een vrucht van de Geest en Die is er bij een onwedergeboren mens niet. God kan daar uiteraard ook niet mee groot gemaakt worden.

Of bedoel je: je kunt en durft jezelf niet voor een kind van God te houden. Je vreest, dat je het (nog) niet  bent. Er zijn tal van kinderen Gods, die erg terughoudend zijn met zichzelf zo te durven noemen. Zij kunnen God wel terdege lofprijzen en dat is God aangenaam ook!

Hopelijk kun je iets met dit antwoord

Ds. J. L. Schreuders