Vaginisme

drs. N. Wolswinkel / Geen reacties

Vraag

Ik ben een jonge vrouw en ruim een jaar getrouwd. Nadat we getrouwd waren kwamen we erachter dat ik vaginisme heb. Ik ben naar de dokter en gyneacoloog geweest en sta nog onder behandeling van een seksuoloog. Dit speelt nu al een jaar en vind het psychisch erg zwaar, ook omdat ik zo'n grote kinderwens heb (en mijn man ook). Een tijdje geleden had ik een erg dikke, opgeblazen buik. Het leek toen net of ik zwanger was. Ik heb hier toen ook erg op gehoopt (dat er toevallig toch iets sperma naar binnen zou zijn gegaan), maar helaas werd ik ongesteld. Een maand later had ik het weer precies zo, tot driemaal toe. Voor mij waren het spannende dagen, hoewel ik in m’n achterhoofd wel wist dat het niet zo zijn kon. Heeft dit dan toch iets te maken met de menstruatie?

Antwoord

In de periode tussen eisproing en menstruatie houdt het lichaam van de vrouw wat meer vocht vast, wat zich kan uiten in enige gewichtstoename, wat meer gespannen borsten, etc. Of jouw dikkere buik abnormaal veel dikker was dan gewoonlijk, kan ik moeilijk beoordelen. In ieder geval lijkt het op een heel cyclisch gebeuren. Een volgende keer zou je kunnen kijken naar de omtrek van je middel, om het wat objectief te maken. Ook om te kijken of de buik echt dik is dan wel dat je denkt/hoopt dat hij dik wordt.

Normaal gesproken is twee weken na de bevruchting nog slechts sprake van een licht vergrote baarmoeder. Wel begin het lichaam met voorbereidingen voor de zwangerschap. Zoals je weet kunnen de meeste vrouwen nog enkele maanden in gewone kleren lopen.

Drs. N. Wolswinkel

Lees meer artikelen over:

medisch