Liesbreuk en vruchtbaarheid

drs. A. Meijer / Geen reacties

Vraag

Mijn man heeft een liesbreuk. Ben je daardoor verminderd vruchtbaar?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Om direct maar je vraag te beantwoorden: er bestaat mijns inziens geen relatie tussen het hebben van een 'normale' liesbreuk en een verminderde vruchtbaarheid. Een liesbreuk kan wel iets zijn om je aan te laten opereren, is daar al over nagedacht? Oorzaken voor (verworven) onvruchtbaarheid bij de man kunnen bijvoorbeeld zijn: onstekingen aan de zaad- of bijbal, niet voldoende ingedaalde testis, radiotherapie, operaties in deze regio en bepaalde geneesmiddelen. Als er langere tijd sprake is van onvruchtbaarheid raad ik je aan naar de huisarts te gaan, dit hoeft echter niet zo snel. Je kunt als regel hanteren dat ongeveer 90 procent van de vruchtbare stellen binnen twee jaar in verwachting raken.

Ik heb iets meer informatie gegeven dan je vroeg, hopelijk kun je er wat mee.

A. Meijer

drs. A. Meijer

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Ouderkerk aan de Amstel
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

medisch