Einde aan vriendschap

C. M. Chr. Rots - de Weger / 1 reactie

Vraag

Ik heb een een aantal maanden goed contact (fijne gesprekken, veel vertrouwen) gehad met een serieuze jongen. Ik wilde graag een stap verder, maar hij zag ons contact alleen als vriendschap. Ik heb er toen een punt achter gezet, vooral om mezelf te beschermen tegen het voeden van hoop die niet vervuld zou worden. Hij had de vriendschap wel graag voort willen zetten. Mijn vraag is of ik de vriendschap door had moeten laten gaan en nog langer de kans moeten geven op het ontstaan van meer? Of is deze beslissing toch de verstandigste geweest? We zijn beiden ook wat ouder, hebben nog niet eerder een relatie gehad en willen graag voorzichtig zijn.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Er zijn een paar dingen die me opvallen in uw schrijven. Ik zet ze op een rijtje:

1. Wat betekent vriendschap voor u? Blijkbaar iets anders dan voor de andere partij. Wat betekent (betekende) het voor hem?

2. Had u een zogenaamde verborgen agenda bij het “goede contact”? Wat is “een stap verder”? Waarover gingen de gesprekken tussen u beiden? Ook over verwachtingen –bij u, bij hem- die gewekt werden door deze vriendschap?

3. Op de een of andere manier bent u teleurgesteld, hoewel er wél “fijne gesprekken” waren en zelfs “veel vertrouwen.” Wat stel ik me daarbij voor? U hebt meteen de stekker eruit getrokken toen u uw zin niet kreeg (mag ik dat zo zeggen?) door een punt achter de vriendschap te zetten. Dat is een radicale stap. U noemt het zelfbescherming, maar wat heeft het met “vertrouwen” gedaan (ik denk even aan hem: is hij door deze wending in de relatie niet een stuk vertrouwen kwijtgeraakt?)

4. Of u de juiste beslissing genomen hebt kan ik niet beoordelen, maar door uw vraag begrijp ik dat er twijfel is ontstaan. Mocht u opnieuw met hem in gesprek willen gaan: wees dan eerlijk en oprecht in alles wat u op de vragen die ik hier stel zou willen antwoorden! Géén verborgen agenda’s door andere bedoelingen te hebben! Praat maar over twijfel, teleurstelling, verwachting, het zoeken naar geluk.

5. Hoop op méér dan goede-vrienden-zijn is natuurlijk niet verkeerd, maar het vraagt wél om open communicatie! Vriendschap kán uitgroeien tot een liefdesrelatie, maar dat hoeft niet automatisch zo te zijn! Vraag uzelf af wat u verwacht van vrienden-zijn, van een relatie hebben, van liefhebben.

6. Voorzichtig zijn is prima, maar iets ánders dan eerlijk, open en oprecht met elkaar communiceren!

Ik wens u al het goede toe, onder Gods zegen,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

verliefdheid
1 reactie
Alphonsus
Speelt hier ook niet enigszins rancune een rol. Ik wil wel en hij niet zo, dus....................

Persoonlijk heb ik meerdere vriendschappelijke relaties doch een is er uitgegroeid tot een relatie.
De andere relaties blijven gewoon in stand. De blijvende relatie is ook pas gekomen toen die andere vriendschappelijke relaties er al waren.
Vriendschappen moet je koesteren en onderhouden. Deze geven elk op hun eigen wijze een verrijking van je leven.
Een definitieve relatie is een ANDERE verrijking.

Nuchterheid speelt OOK een rol