Geen zin in bidden

Ds. W.G. Hulsman / Geen reacties

Vraag

Afgelopen jaar ben ik met mijn vragen, problemen naar de Heere gegaan. Hij heeft mij erdoor geholpen. Toch bemerk ik dat ik de laatste tijd geen zin in bidden e.d. heb. Dit vind ik erg verdrietig. In de eerste plaats omdat ik daar de Heere pijn mee doe en weet dat er bij de Heere de volmaakte liefde is en geborgenheid. Dat heb ik het afgelopen jaar bemerkt. Ik moet een nieuw hart, maar ik wil niet. Hoe moet ik dan mijn hart aan de Heere Jezus geven? Hoe kan ik me aan hem overgeven?

Antwoord

Je loopt aan tegen je harde hart. Je merkt dat je zo biddeloos bent. Je hebt zelfs geen zin om te bidden. En vroeger heb je dat zo anders ervaren. En je vindt het ook heel erg, dat het nu zo is.  Bij de Heere is immers alles te vinden. Ik vind het mooi dat je daar zo over schrijft. Zonder bitterheid ten opzichte van de Heere, en met droefheid over jezelf.

Ja, in het afgelopen jaar heb je iets van de goedheid van de Heere ervaren. Hij heeft je geholpen. Bij Hem is volmaakte liefde en geborgenheid. En nu is allemaal zo anders. ’t Is allemaal zo koud en ongevoelig. Er is geen echt bidden. Je zult wel wat woorden spreken. Maar je vindt het zelf maar nauwelijks een echt bidden. ’t Is niet een echt roepen. En je kunt het er dan ook helemaal bij laten zitten. Dat je aan het eind van de dag denkt: wat heb ik eigenlijk gebeden. O, zo weinig. En ik heb het niet eens gemist.

Als je jezelf zo bekijkt, dan denk je: ik moet een nieuw hart hebben. Maar.... eigenlijk wil je het niet eens. Is dat wel zo? Als je echt niet zou willen, zou je niet verdrietig zijn. En als je zou willen dat het zo zou blijven, zou je ook geen vraag aan Refoweb gesteld hebben. Ik denk dat je wel degelijk wilt dat het anders wordt. Maar dat je niet weet hoe het moet. Vaak proberen we  zelf een verandering aan te brengen. En dat lukt maar niet. De Heere kan alleen een stenen hart verbreken en een vlezen hart schenken (Ezech 36:26). Ga met je nood naar de Heere. Pleit op zijn eigen woord. Begeef je ook onder het Woord. Probeer het ook samen met anderen te lezen.

Wanneer het zo is, dat de Heere eenmaal begonnen is om in ons hart te werken, zal Hij er ook zeker mee doorgaan. Wees er van overtuigd dat juist ook mensen die van harte Gods kinderen zijn, ook regelmatig zulke perioden meemaken, zoals jij dat in de vraag beschrijft. Gelukkig echter laat de Heere die donkerheid dan niet bestaan. Na het zure geeft Hij het zoet. Als we bidden, dat de Heere de hemelen zou willen scheuren en neder wilde komen, zou hij dan niet horen? Hij hoort hen, die Zijn heil verwachten.

Hartelijke groeten, ds. W. G. Hulsman