Eerste nacht samen

C. M. Chr. Rots - de Weger / 20 reacties

Vraag

Over een paar weken hoop ik te gaan trouwen. We hebben er met elkaar al veel over gepraat en we zijn echt naar elkaar toegegroeid. Maar nu de eerste nacht samen, wat gaat er gebeuren, wat kun je verwachten? Ik ben bang dat ik niet eens weet hoe alles moet. En dat moet dan gaan trouwen... Een onzeker meisje.

Antwoord

Bruidje,

Misschien ben je inmiddels al getrouwd als je dit antwoord leest. Een paar weken zitten er al snel tussen het tijdstip van de vraagstelling en het geven van een antwoord!

Over die eerste nacht samen: praat ook daar met elkaar over. Het is heel persoonlijk hoe je dat met elkaar beleeft. Misschien ben je wel zo moe, dat je alleen maar wilt slapen. Of, zoals ik onlangs hoorde van een jonge vrouw, die geen oog dicht had gedaan omdat zij de geweldige droomtrouwdag opnieuw beleefde waardoor er geen rúst kwam om tot rust te komen terwijl haar kersverse echtgenoot naast haar lag te snurken!

Wat er gaat gebeuren? Dat hangt dus van jullie samen af. Als je vraag gericht is op het ‘technische’ aspect van liefde, de gemeenschap, raad ik je aan om daar over te lezen in een zogenoemd voorlichtingsboek. Ik neem aan dat ik dat hier niet uit hoef te leggen. Maar waarschijnlijk ben je onzeker over wat je verwachten mag (of kan, of moet) van het huwelijksleven? Ook daar zijn mooie boeken over geschreven (ik denk aan “Trouw en teder” van mevrouw Alie Hoek–van Kooten). Maar je kunt er ook eens over praten met iemand die jou kent: bijvoorbeeld je moeder, een vriendin of een (schoon)zus.

Ik maak me een beetje zorgen over je: ben je erg jong? Ben je wel toe aan een huwelijk? Misschien moet je daar over nadenken!

Laat nog maar eens van je horen!

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

seksualiteit in het huwelijk
20 reacties
Con
Ik neem aan dat deze vraag gaat over 'de daad'? Zo zie je maar hoe onzeker iedereen wordt van een samenleving die seks promoot als iets wat je altijd en overal moet doen, waar je "goed" in moet zijn, waar je uitdagende lingerie moet dragen, moet presteren etc.

Laten wij toch proberen als christenen ons daardoor niet te laten beïnvloeden, Probeer het naast je neer te leggen.

Wat kan er ooit misgaan met het voor het eerst vrijen met iemand van wie je houdt? Er is niks 'technisch' aan. Iedereen kan het. God heeft het toch zo bedoeld?
forever10
Ik begrijp best dat zo'n eerste keer een beetje spannend is.
maar je hoeft je toch niet te schamen voor je vriend/man? Ook voor hem is het (hoop ik) de eerste keer. Je komt er echt wel uit en zeker als je van elkar hou
Nen
@ con: je zegt iedereen kan het. Nou, uiteindelijk vrijwel iedereen inderdaad. Maar ook ik ging als maagd het huwelijk in en verwachtte dat 'het' wel gewoon zou lukken aangezien er zovelen 'per ongeluk' zwanger raken enzo.
Mooi niet, het heeft 3 maanden geduurd voordat het lukte, en dat lag niet aan spanning, gebrek aan opwinding oid. Het 'paste' gewoon niet meteen en duurde dus een tijd voordat het opgerekt was.
Maar ik snap je punt, niet te druk over maken. Dat is zeker waar!
@ vragenstelster: wat kostbaar dat jullie als maagd het huwelijk in gaan. Er kan niets mis gaan als jullie het gewoon op je af laten komen. Stel je vooral GEEN droom huwelijksnacht voor. Misschien gebeurt 'het' wel helemaal niet en ben je moe. Grote kans! Laat het gewoon op je afkomen, praat er vooral (ook van tevoren) samen over en lees een goed boek! (Liefde voor twee is echt een aanrader hieromtrent). Sterkte en vooral: genieten!
ostrogoot
@con
Jouw bewering dat iedereen het kan is een leugen en is onzinnig. Niet iedereen kan het. De daad waar jij over schrijft heeft wel degelijk te maken met techniek. Een eenzijdige daad is inderdaad niet moeilijk. Een vroegtijdige zaadlozing is een veelvoorkomend probleem bij mannen. Het is de kunst om samen een hoogtepunt te bereiken en daar is oefening voor nodig.
Sex moet je leren en de eerste keer is vaak slecht en hopeloos en valt tegen. Het lezen van boeken kan helpen maar "oefenen" is beter.
myrthe
@con
Inderdaad jammer dat jij het zo beschrijft; iedereen kan het. Een beetje pijnlijk voor mensen bij wie het niet lukt(e) en bovendien maak je met zo'n opmerking dat mensen met (te hoge) verwachtingen de eerste huwelijksnacht in gaan.

Vraagsteller: Praat erover! Met elkaar, vertel dat je het spannend vindt, vraag begrip als het niet lukt. Dat hebben wij ook voor ons huwelijk gedaan en dat was zo fijn. Inderdaad ben je s'nachts moe en het "lukte" bij ons ook niet meteen. Het is zo fijn als je niet te hoge verwachtingen hebt en samen met elkaar inderdaad 'oefent'.
Sterkte en het is uiteindelijk iets heel moois waar je samen van mag genieten! Wat God inderdaad zó heeft bedoeld!
Con
@ostrogoot

Je bent zelf een prachtig voorbeeld. Jij gaat zó ontzettend mee met de wereldse manier van seksualiteit.

Ja, IEDEREEN kan het. Er is geen kunst aan. Als een man en een vrouw van elkaar houden is er niets om je druk over te maken. Het 'een vlees zijn' is sowieso al een bekroning op jullie liefde, het voor het eerst bij elkaar slapen... Dat staat HELEMAAL LOS van elk 'presteren' dan ook.

Jij hebt het over 'gelijktijdig klaarkomen', wat een onzin. Daar gaat het helemaal niet om. Het gaat om samen zijn, van elkaar genieten, een kindje krijgen, of wat dan ook. Denk je nou echt dat God het 'een vlees worden' moeilijk gemaakt heeft? Natuurlijk niet. Met je 'je moet op hetzelfde moment klaarkomen' leg juist JIJ de lat veel te hoog, waar ik juist tegen waarschuw.

Ga er onbevangen in en het zal enorm fijn zijn. Je bent toch met de man/vrouw van wie je houdt!? Dáár gaat het om. Elkaar liefde geven. En je zult er ook in groeien. Maar het is niks om je druk over te maken.
Nen
@Con: ben je zelf getrouwd? En daarbij verbaas ik me over je harde manier van dingen opschrijven. Waarom zou je dat doen? Dit is een christelijke site, mensen stellen vragen, sommigen voelen dan de behoefte daarop te reageren, maar waarom zou je er op deze manier mee omgaan?
Verder ben ik het levende bewijs dat het echt niet standaard 'lukt' (zie mijn eerdere reactie).
Het is zoals Ostrogoot en Myrthe zeggen: oefenen. Dat is juist zo leuk en mooi aan het samen getrouwd zijn, lekker veilig binnen het huwelijk de seksualiteit ontdekken. Als het goed is wordt het met de tijd fijner om samen te vrijen.
1a2b3c
Waaron denk ik nu aan een olifant in een porseleinwinkel?
eduard1
Het is bijna 22 jaar geleden maar ik weet het nog als de dag (nacht) van gisteren. De eerste nacht waren we zo moe dat we niet eens konden slapen, we zaten op de bank met een bakkie koffie en zijn toen maar de enveloppen gaan tellen.
En qua seksualiteit was de eerst keer helemaal niet wat we ervan verwacht hadden, maar van lieverlee is dat helemaal goed gekomen.
eduard1
@1a2b3c: geen flauw idee ........ ;-)
ariane
Volgens mij ben je nog erg jong als je zulke vragen stelt.
Maar het antwoord van mevr Rots is een goede raad,
. En ga je niet druk maken over iedereen kan 'het'. Geloof dus mensen als con niet, slaat nergens op.
Dus (nog) geen te hoge verwachting,praat met elkaar en geniet van elkaar!
Een fijne trouwdag gewenst.
goudvis
@Con,
We zitten ons hier als echtpaar te verwonderen over je opmerkingen; aan je reacties te merken ben je zelf zeker niet getrouwd.
We vragen ons sowieso af of je man of vrouw bent, je weet in ieder geval niet waar je over schrijft!

@vraagsteller,
Heel goed dat je je vragen hier stelt! Hopelijk heb je wat aan het antwoord van Marijke Rots, ze geeft goede adviezen. Wij hebben veel gehad aan het lezen van een boek. Het is al wat ouder, we weten niet of het nog verkrijgbaar is: 'Het wonder tussen man en vrouw' van Tim Lahaye. Trek je niets aan van zulke reacties als van Con, het is onbegrijpelijk. Weet je, er zijn echt wel mensen bij wie het de eerste nacht niet 'lukt'. Bij ons was het de eerste nacht ook niet optimaal, maar je bent samen! En als je van elkaar houdt, zijn er zoveel andere dingen om die eerste nacht(en) en dagen van te genieten. Blijven oefenen, en vooral blijven bidden samen! Als je echt niet lukt, kun je ook een keertje langs de huisarts gaan, sommige moeilijkheden kunnen eenvoudig verholpen worden. Een goed en fijn huwelijk gewenst, hoor!
goudvis
@redactie,

Kunnen zulke opmerkingen als die van Con misschien ook verwijderd worden?
ostrogoot
@Con
Anderen vermoeden het en ik weet het zeker. jij bent niet getrouwd. Je "kennis" komt uit een boekje. De manier waarop jij praat over sexualiteit getuigt van egoisme en lijkt op een verkapte wijze van zelfbevrediging (je gebruikt wel erg vaak het woordje IK). Het huwelijk is niet ik of jij maar WIJ.
1a2b3c
Eduard, Con spreekt met weinig hart.
eduard1
@1a2b3c: ik begreep wat je bedoelde, daarom ook het knipoogteken ;-) erachter.
@ iedereen: de beste stuurlui staan nog steeds aan wal
1a2b3c
eduard1: ik begreep je knipoogteken verkeerd. Dacht dat je net één oog open had.
appeltaart
Bij ons wilde het de eerste huwelijksnacht ook niet.
Maar later ging het als het ware van zelf.
Het zijn de fijnste momenten in het huwelijk,
ik zal er niet zonder kunnen.
Annah
Respecteer elkaars meningen toch eens!!! En zit Con niet zo af te zeiken, als ik het eens een keer hard mag zeggen!!!!!
Reageer gewoon op de vraagsteller en maak niet van die rare opmerkingen zoals 'trek je niks aan van meningen als die van con, het is ongelofelijk' ... laat iedereen in zijn of haar waarde!! Of hij/zij nou getrouwd is of niet, ergens verstand van heeft of niet, van mening verschilt met de jouwe of niet, respecteer elkaar eens een keer!!!!!!!!
Hartelijke groet van een jonge vrouw die zich ergerd aan de manier van reageren.
myrthe
@annah
Ik ben het in die zin met je eens dat we elkaars mening moeten respecteren! Maar toen ik tot 2 keer toe die mening van "Con" las kwam mij die hard en ongenuanceerd over. Hij/zij moet onze mening net zo goed respecteren toch?
Het blijft bij mij gevoelens van boosheid oproepen omdat je door zo'n manier van reageren mensen wegzet; die lukt het niet...nou als je van elkaar houdt moet het lukken. Dat zou betekenen dat wij dus niet van elkaar houden omdat het niet lukte? als hij/zij had gezegd; bij ons ging het in een keer goed, oke fijn voor hem/haar! Maar je kunt niet spreken voor al die miljoenen mensen van wie je niet eens weet of het goed ging. Ik blijf het jammer vinden als mensen zo hard kunnen oordelen...