Dochters van Lot

Ds. W.G. Hulsman / Geen reacties

Vraag

Genesis 19. Is het rechtvaardig wat Lot zegt, om zijn dochters te geven aan de inwoners van Sodom (zie vers 8) i.p.v. de mannen/engelen. Ik vind dit nu heel erg klinken in mijn oren... Waarom zegt Lot dat? Is dat niet goddeloos? Het dringt nu pas een beetje tot mij door wat daar gebeurt.

Antwoord

Het was heel erg wat Lot voorstelde. Dit had hij niet mogen doen. Hij kwam daartoe, omdat in die tijd het heel belangrijk was dat je goed voor je gasten zorgde. Dat was veel belangrijker dan dat wij dat tegenwoordig vinden. Daarom kon hij die mannen niet overgeven aan die inwoners van Sodom. Want die wilden hen alleen maar gebruiken om hun seksuele lusten te bevredigen.

Wanneer Lot dan naar buiten gaat en al die mannen daar ziet, probeert hij er van af te brengen, om kwaad te doen. Hij merkt wel dat ze daar geen gehoor aan geven. Hij biedt hen dan zijn eigen dochters aan. Deze dochters zijn kennelijk al verloofd (zie vers 14). Totdat ze getrouwd zijn heeft in die tijd de vader zeggenschap over zijn dochters.

Men zegt wel dat een kat in het nauw rare sprongen doet. Zo is het ook met Lot. Kennelijk merkt hij dat de mannen erg opdringerig zijn. In ieder geval komt dat wel in vers 9 naar voren. Lot begrijpt wel, dat hij niet van hen af komt, als hij alleen maar ‘nee’ zegt. Vandaar zijn voorstel. Maar dit had hij nooit mogen doen. Gelukkig dat de mannen/engelen ervoor gezorgd hebben dat er niets ergs gebeurde. Ze hebben de ogen van de mannen van Sodom getroffen door ‘verblindheden’

Wat betreft Lot staat er in 2 Petrus 2:7 dat de rechtvaardige Lot vermoeid was van de ontuchtige wandel van de gruwelijke mensen. Hij heeft het heel erg gevonden wat daar in Sodom allemaal gebeurde. Toch blijkt het wel invloed op hem gehad te hebben. Mede daardoor kwam hij tot het bovengenoemde gedrag.

Ook blijft hij te lang aarzelen voordat hij vertrekt uit Sodom. Dat hij het er nog levend afbrengt met zijn dochters is alleen te danken aan de voorbede van Abraham en de barmhartigheid van God.

Ds. W. G. Hulsman

Lees meer artikelen over:

Genesis