Dopen van adoptiekinderen

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Ik heb een informatieve vraag over de visie op de doop in de Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Ik hoorde dat zij adoptiekinderen niet willen dopen. Nu vroeg ik me af waar zij deze visie op baseren. En hoe zien zij dan een tekst als Genesis 17:27? En hoe gaan ze dan om met kinderen die geadopteerd zijn? Horen die niet bij de gemeente?

Antwoord

Ik heb binnen het kerkverband geïnformeerd hoe het zit met de doop aan geadopteerde kinderen en het bleek dat ze inderdaad deze kinderen niet dopen. De reden is dat deze kinderen gezien worden als heidenen en daarom buiten het verbond vallen en ze het teken en zegel niet ontvangen aan hun voorhoofden.

Men weet echter niet goed raad met deze problematiek. Men verwijst naar de synode van 1618-1619 in Dordt. Toen moet het ook al op de agenda gestaan hebben en heeft men een afwijzend standpunt ingenomen. Mocht dit waar zijn dan hebben ze in hun afwijzing sterke argumenten in handen bij hun standpunt. Dan moeten de kinderen wachten tot ze volwassen zijn en zich dan laten dopen.

Ik heb begrepen dat het weer op de agenda kan komt te staan voor de volgende classicale vergadering, omdat verschillende afgevaardigden met het huidige standpunt geen vrede hebben. Dus afwachten.

Hartelijke groeten van een die nog dagelijks de heiden in zijn hart tegenkomt,

Ds. J. D. Heikamp

Lees meer artikelen over:

adoptiedoop