Copyright NBV

Ds. J. Westerink / Geen reacties

Vraag

Pas was ik de NBV aan het lezen en zag ik achterin staan dat er copyright op de tekst rust. Je mag niet meer dan 50 verzen publiceren, en nog wat andere regeltjes. Maar is het niet erg raar dat je een Bijbel niet eens mag citeren (meer dan 50 verzen dan) maar toch? Is dit met de Herziene Statenverteling ook zo?

Antwoord

Ik begrijp je vraag. Natuurlijk mag je uit de Bijbel en ook uit een bepaalde vertaling citeren. Maar het probleem is: met de mogelijkheden waarover we vandaag beschikken, kan een bedrijf of een stichting of iemand anders die er brood inziet, zo'n Bijbel in een bepaalde vertaling uitgeven, terwijl de instantie die voor de vertaling gezorgd heeft, er heel veel geld in gestoken heeft. Om te voorkomen dat dit gebeurt, staat dat regeltje in de NBV en zal het -het is tenslotte de zelfde uitgever- straks ook wel ergens voor- of achterin de HSV staan. Dat moet wel wil je misbruik voorkomen. Hopelijk is het zo duidelijk.

Met vriendelijke groeten,
Ds. J. Westerink

Lees meer artikelen over:

bijbelvertalingen