Pijnlijk tandvlees

drs. G.H. Hoek / Geen reacties

Vraag

In verband met soms wat geirriteerd en pijnlijk tandvlees gebruik ik Paradontax tandpasta. Dit heeft een verschrikkelijke vieze smaak, maar mijn tandvlees voelt gezonder. Kan het kwaad als ik dus poets met Paradontax en gelijk daarbij mijn tanden nog een keer poets met bijv. Prodent (puur voor de frisse smaak)? Heb ik dan kans dat ik het glazuur er af poets?

Antwoord

Voor het genezen van tandvleesontsteking speelt het gebruik van tandpasta, behalve als schuurmiddel, geen enkele rol. Tandpasta is vooral het vervoermiddel voor fluoride dat zeer belangrijk is in het voorkomen van “gaatjes”.

Tandvleesontsteking is een normale lichaamsreactie op de bacteriën in de mond. Bij iedereen die door een onvoldoende borsteltechniek de hoeveelheid bacteriën/tandplaque niet voldoende weet te controleren ontstaat tandvleesontsteking. De belangrijkste indicator dat er sprake is van tandvleesontsteking is bloedend tandvlees. Gezond tandvlees bloedt nooit.

Ontstoken tandvlees kun je (ook zonder gebruik van tandpasta) binnen een week genezen met de juiste tandenpoets en tandenstoker of flosstechniek mits er geen tandsteen aanwezig is. Goed tandenpoetsen kun je leren bij bijvoorbeeld een mondhygiënist.

Met vriendelijke groet,
Drs. G. H. Hoek, tandarts

Lees meer artikelen over:

medischtandarts