Moeite met lichamelijke inspanningen

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

De laatste tijd kost mij lichamelijke inspanningen erg veel moeite. Ik ben nog maar 18, en ik studeer, waardoor ik eigenlijk vrijwel altijd met het openbaar vervoer reis voor de langere afstanden. Ik merk dat trappen lopen erg zwaar is voor mij en ga dan snel zweten en kom uiteindelijk hijgend boven. Ik heb geen overgewicht (50 kilo ben ik als dame). Ik moet letterlijk stil staan en ben buiten adem. Ik ben niet heel erg onsportief, want ik fiets regelmatig als ik de stad in moet, en ik loop ook nog best veel. Dit heb ik sinds ik student ben en niet meer op de fiets naar school ga. Ik weet niet wat ik opeens heb. Ook als ik soms op mijn werk zit achter de computer begin opeens heel erg te zweten en het warm te krijgen, en ik moet dan letterlijk even in de frisse lucht. Hier heb ik nooit last van gehad, want ik ben echt een koukleum. De laatste tijd heb ik wel veel spanningen. Ik vraag me af of ik me zorgen moet maken.

Antwoord

Ik begrijp inderdaad ook niet waarom je inspanningstolerantie zo verminderd is. Het feit dat dit ontstaan is na je middelbare schooltijd waarbij je veel fietste is opmerkelijk en suggereert een relatie hiermee. Wanneer je met deze klachten bij mij zou komen zou ik zeker ook lichamelijk onderzoek verrichten (hart/longen onderzoek).  In hoeverre spanningen meespelen kan ik niet zeggen. Misschien toch een afspraak bij je huisarts?

José de Jongh-van Hoof

Lees meer artikelen over:

medisch